Wat kunnen bedrijven doen om te zorgen dat Nederland innoveert? Vandaag geeft Wim Joosten antwoord: "We moeten de onderscheidende kwaliteiten die we van nature hebben verder ontwikkelen."
Focus is de succesfactor voor innovatie.
De gehele wereld innoveert. Praktisch ieder land is zich bewust dat innovatie zorgt voor het behoud of de versterking van de marktpositie. Als ieder land innoveert, is innovatie natuurlijk geen garantie voor een onderscheidende positionering in de wereldmarkt.
Echte innovaties kun je als land realiseren wanneer je de onderscheidende kwaliteiten van het land inzet. Dit zijn bij voorkeur kwaliteiten die niet direct kopieerbaar zijn door andere landen. Bovendien moet je bij de innovatie focussen op bepaalde domeinen die passen bij de kwaliteiten van het land.
Nieuwe domeinen
Wat betekent dit voor Nederland? Nederlanders zijn ontdekkers, hebben handelsgeest, zijn flexibel en creatief, hebben een talenknobbel en kunnen goed organiseren en regisseren. Handelsgeest is in meerdere landen aanwezig, maar de overige kwaliteiten hebben Nederlanders in ruime mate. Dit zijn kwaliteiten die niet direct kopieerbaar zijn.
De domeinen die bij deze kwaliteiten passen zijn logistiek en design. Op logistiek gebied hebben we een goede reputatie en bovendien hebben we met onze ligging en infrastructuur een sterke positie. ‘Dutch Design' is nog niet zo bekend als de Italiaanse variant, maar met onze kwaliteiten kunnen we een echt ‘designland' worden. Een nieuw en kansrijk domein dat bij Nederland past is wind- en waterbeheer. Er is al veel kennis en ervaring en wereldwijd wordt Nederland gezien als een autoriteit.
Nederland moet zich dus ontwikkelen tot een innovator in de domeinen logistiek, design en wind- en waterbeheer. Hoe doen we dat in 2008 en de daarop volgende jaren?
We moeten de onderscheidende kwaliteiten die we van nature hebben verder ontwikkelen. Bij deze ontwikkeling moet de overheid het voortouw nemen. De overheid geeft richting aan het onderwijs en in het onderwijs wordt een belangrijke basis gelegd voor de kwaliteiten. Men moet echt baanbrekend durven te kiezen voor de ontwikkeling van vaardigheden als creativiteit, ondernemen en bijvoorbeeld het leren van de Chinese taal. Alleen op deze manier houdt Nederland een voorsprong.
Bijdrage bedrijven
Bij de positionering van Nederland als innovator in de domeinen logistiek, design en wind- en waterbeheer moeten de overheid en het bedrijfsleven samenwerken. Daarnaast moet de overheid ook hier baanbrekend durven te kiezen. Durf te investeren in het idee van Wubbo Ockels om de afsluitdijk te gebruiken voor energieopslag. Durf van een ‘brede universiteit' als de TU Delft een specialistische universiteit te maken op het gebied van wind- en waterbeheer. Ontwikkel een ‘Design Valley' waarin onderwijs, kunst en bedrijfsleven samenwerken en elkaar versterken.
Hoe kunnen bedrijven bijdragen aan de positionering? Door de ontwikkeling binnen het bedrijf en de positionering in de markt aan te laten sluiten bij een van de door de overheid te kiezen domeinen. Als Jegro geven we hierbij het goede voorbeeld! Wij hebben dit jaar nog meer aandacht besteed aan het design van onze leermiddelen en we verkopen ze wereldwijd, maar vooral in Azië. Als ‘Dutch Design'!
Wim Joosten is directeur van Jegro, ‘createur' van educatieve materialen. Hij vindt innovatie geen doel op zich en denkt dat het alleen bij focus succesvol zal zijn. Hij kwam tot dit inzicht tijdens zijn jaarlijkse bezoeken aan landen in Europa en Azië. Daar voert hij gesprekken met klanten over de algemene ontwikkelingen, maar ook over de onderwijssituatie en de toekomst van de landen in kwestie.
Lees ook de vorige aflevering van BV Nederland: de mening van Willem-Peter Perquin.