Stel dat u morgen een afspraak hebt met een potentiële klant. Waarom zou u daar uw bed voor uitkomen? Dat vraagt Podiumauteur Martine Waakhuijsen zich af.
Jezelf afvragen waarom je iets doet brengt je bij de bron van je inspiratie. Het antwoord staat voor waar je in gelooft. En waar je in gelooft geeft betekenis aan wat je doet. Dat geeft energie, maakt je blij, vervult je met hoop en met blijde verwachtingen. Het stelt je in staat bewuster keuzes te maken. Daarmee wordt je doelgerichter. En dus vergroot je je kans de droom te realiseren die je voor ogen hebt.
Waarom waarom belangrijk is
Simon Sinek geeft in zijn boek ‘Start With Why’ aan wat de waarom-vraag zo belangrijk maakt: het is het verschil tussen succes en falen van een bedrijf. Bedrijven die kunnen formuleren wat hun doel is zijn het meest succesvol. "Elke organisatie weet wat het doet, de meesten weten ook wel hoe ze het doen, maar slechts weinigen weten ook waarom ze het doen." En uiteindelijk kopen klanten niet bij je om wat je doet, maar waarom je iets doet.
Hoe je omgaat met waarom
Wanneer ik erover schrijf zal ik mezelf ook de waarom-vraag moeten stellen vind ik. Dus: waarom help ik bedrijven met het aantrekken en behouden van winstgevende klanten? Omdat ik wil dat bedrijven zich bevrijden van de beperkingen die ze zichzelf opleggen of die ze zich door hun omgeving laten opleggen. Ik wil dat ze hun eigen 'bright future' creëren. Een toekomst waar ze met trots en plezier aan werken. De winst die ik hen help realiseren is het resultaat. En dat resultaat is het hulpmiddel waarmee mijn klant zijn eigen droom werkelijkheid kan maken. Dat wil ik omdat ik geloof dat dit type bedrijven het meest succesvol zijn in het realiseren van hun doelen en het beste bestand zijn tegen ontwikkelingen die deze toekomst teniet zouden kunnen doen.
Wat het gevolg is van waarom
Ik merk dat hoe helderder ik ben in wat ik met mijn bedrijf wil bereiken, hoe meer ik het type klant aantrek waar ik ’s morgens mijn bed voor uitspring: opdrachtgevers met de ambitie en passie zich te ontwikkelen, die met hart en ziel in hun bedrijf staan, experts in hun vakgebied en tegelijk mensgericht.
Het zijn stuk voor stuk klanten met een vergelijkbare droom: ook zij willen hun eigen klanten verder helpen in hun ontwikkeling. En zo ontstaat een steeds grotere groep bedrijven die elkaar aantrekken omdat ze hun vergelijkbare dromen werkelijkheid willen maken.
Ik ben heel benieuwd voor welke klanten u uw bed uitspringt. Schrijf het me.
Eerdere bijdragen:
-
4 tips voor een positieve klantervaring
-
Neem bewust beslissingen over uw klantenbestand
-
Ga voor een klantgerichte bedrijfsstrategie
Over de auteur:
Podiumauteur Martine Waakhuijsen is eigenaar van De Klantbinderij.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.