Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vergeet wat vroeger normaal was

Kinderen krijgen en carrière maken, hoe gaat dat samen? Volgens Boy Brantjes, founding partner van Bizzwork.com, moet de goede oude tijd worden vergeten.

We zitten in het midden van een vergeetcurve. Een vergeetcurve is de tijd die we nodig hebben om een oude gewoonte te vergeten of los te laten en een nieuwe aanpak te accepteren of te implementeren.

Holistisch karakter
Op het gebied van kinderen krijgen en opvoeden, gecombineerd met flink carrière maken hebben heel veel mensen (voornamelijk mannen) moeite te vergeten en los te laten wat vroeger normaal en acceptabel was. Vele generaties was de man de jager en leverancier en de vrouw de kinderopvoeder en manager van het huis(houden). De rollen waren simpel en helder. Daardoor komen de spanningen en stress van de huidige, minder vastgestelde rollen er uit op het moment dat we allemaal proberen te vergeten wat ooit normaal was.

Netwerken was voor mannen en vrouwen ook ooit gedefinieerd. De opkomst van de tradeorganisaties, de vrijmetselarij, sportteams, old boys netwerken waren vrijwel altijd mannenbolwerken. De vrouwen, druk met het huishouden en de kinderen, creëerden hun eigen supportgroepen met kleuter- en lagere school netwerken, vrouwenbewegingen als de plattelandsverenigingen. Maar het grote verschil tussen de vrouwennetwerken en de mannennetwerken was het holistische karakter van de vrouwennetwerken en de rechtlijnige netwerken van de mannen. De vrouwen waren veel service georiënteerder qua structuur.

Het is lastig om niet in stereotypen te spreken, maar vrouwen lijken in hun gedrag meer pragmatisch en lijken daardoor een kortere vergeetcurve te hebben ontwikkeld. Tegenwoordig lijken vrouwen veel beter gestructureerde netwerken te kunnen creëren, die flexibel genoeg zijn om met wisselen van functie, baan of anderszins probleemloos mee te kunnen reizen. Hun netwerken zijn veelal face to face gestructureerd en ze zijn beter omdat de zijn gebaseerd op een "givers gain" principe, een primair op service georiënteerde filosofie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mannen zijn tegenwoordig vaker en meer betrokken bij het opvoeden van kinderen. Voor hen is de taak lastiger omdat hun netwerken minder holistisch (of op basis van 360 graden oriëntatie) zijn. Hun zakengeoriënteerde netwerken zijn niet praktisch bij het opvoeden van kinderen en het kost hen meer tijd om de vergeetcurve te doorlopen.

Wat is de oplossing?
Beide typen netwerken moeten worden vergeten. Er moet plaats komen voor een nieuwe ontwikkeling. Vrouwennetwerken zouden meer open moeten staan voor manneninvloeden en zouden moeten delen, zodat open support beschikbaar komt. Ze zouden de nieuwe situatie familie en werk moeten omarmen en zouden moeten werken aan sterke verbindingen ongeacht man of vrouw.

Hetzelfde geldt voor mannen. Zij zouden zich sterk moeten focussen op een geheel andere all inclusive samenwerkende operationele modus. Zij zouden de veranderingen actief moeten omarmen. Flexibele arbeidsuren, werken vanuit huis, flexibele regelingen rond geboortes van ons nageslacht zijn elementen voor de weg vooruit en zal ons helpen "de goede oude tijd" te vergeten.

Lees ook de eerste aflevering in deze serie van de BV Nederland: de bijdrage van Sigrid Helbig.