Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vakantieproblemen? Niet als u anders managet!

"Ik heb er in het geheel geen moeite mee om op vakantie te gaan", schrijft Krijn de Best. "Vroeger was dat anders. Wat was er toen fout?" De Best legt het ons uit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"In de eerste plaats de wil om alles perfect te regelen gekoppeld aan de angst om los te laten. Doen ze het wel goed? Lopen de klanten niet weg? Werken ze wel hard genoeg? Dus de draagbare fax mee op reis. De laptop met snelle internetverbinding moest nog uitgevonden worden en draagbare telefoons werkten niet tot nauwelijks.Het gevolg was een onrustige vakantie, spanning binnen het gezin en spanning op de zaak."

"Hoe los je dat op? De oplossing ligt in een totaal andere managementaanpak, die je gedurende twaalf maanden toepast. Je behandelt je medewerkers het hele jaar als volwassenen. Je delegeert en beloont inititatieven. Je accepteerd fouten en zorgt dat dat leermomenten worden. Kortom je kiest ervoor het hele jaar een bepaald risico te lopen, zodat je gedurende je vakantie in dezelfde situatie verkeert als de rest van het jaar.
Je krijg zo veel betere medewerkers, die zeer gemotiveerd zijn. Zij zijn er trots op jou zaken te tonen die zij geregeld hebben tijdens jouw afwezigheid. Zorg er bovendien voor dat er altijd een tweede persoon op de hoogte is van wat jij doet. Gaat er iets mis tijdens je afwezigheid, dan is de dossierkennis toch aanwezig. Vertel je externe relaties over deze schaduwpersoon en zorg dat er door het jaar heen contacten zijn, zodat men met elkaar vertrouwd is.
Kortom een mengvorm van coaching, risico durven nemen en kennis delen."

"Prettige vakantie",

Krijn de Best