Management Team zit sinds kort in een nieuw pand, onder een nieuwe, zelfstandige uitgever. Een nieuwe start dus. Ook Colin de Vries van BlueMailCentral kende een nieuwe start: hij dacht groot.
Het idee voor een nieuwe onderneming kwam in mijn geval voort uit een probleem waar ik tegenaan liep. Ik werkte bij een reclamebureau en liep steeds vaker aan – en zag steeds vaker op – tegen het versturen van een enorme berg facturen. Helaas kon ik geen bedrijf vinden dat in staat was ze onder de 200 stuks te verzenden. Daar heb ik een weekend op zitten broeden en op zondag had ik een plan voor een nieuwe onderneming: het huidige BlueMailCentral.
Moeilijke schatting
Het idee, kort gezegd: de mogelijkheid om post digitaal te versturen en in het land van bestemming te laten printen. Een goed idee, daar was ik van overtuigd en naar nu blijkt had ik gelijk. Het enige wat ik nodig had was kapitaal.
Zoals vaker bij een nieuw IT-initiatief bleek dit niet eenvoudig. Dat had vooral te maken met het feit dat het moeilijk was een schatting te maken van de te realiseren omzet, zoals vaker bij dergelijke initiatieven. Na een zoektocht van drie maanden en veel praten vond ik een investeerder die het aandurfde.
Missing piece
Vervolgens kwam ik het volgende obstakel tegen. Het bleek tamelijk lastig om contact te leggen met printers in verschillende landen. Om te beginnen spreken ze zeker niet allemaal Engels, maar lastiger is dat men doorgaans ook een volstrekt andere benadering heeft. Met veel pijn en moeite – en veel research – lukte het om de juiste partners te benaderen. Die waren stuk voor stuk erg enthousiast over het idee en na het vinden van de juiste partijen voor het ontwikkelen van de software is het balletje echt gaan rollen.
Er bleef een cruciaal puzzelstuk over: adresherkenning. Toch tamelijk essentieel wanneer het gaat om het bezorgen van post…Het bleek lastig dit op de juiste wijze te integreren in de benodigde software. Nederland Digitaal in Verbinding (NDiV) bleek een uitkomst te bieden. Zij gebruikten hun netwerk en in samenwerking met een hoogleraar vonden we de missing piece.
Geen teleurstelling
In de aanloop naar het huidige BlueMailCentral ben ik flink wat obstakels tegengekomen, maar gelukkig een even groot aantal overwinningen. Het belangrijkste advies dat ik ondernemers mee zou willen geven is: zet een project zo groot mogelijk op, dan zijn tegenslagen makkelijker te relativeren.
In mijn geval stelde ik mezelf tot doel de hele wereld te bedienen. Als je plan dan in een bepaald land niet van de grond komt, is de teleurstelling betrekkelijk. Als ik me op een land had gefocust, dan was dat moeilijker te verwerken geweest. Het klinkt simpel, maar: think big.