Waarom moeilijk doen, als het gewoon makkelijk kan? Dat zegt Theo van Neerven over innoveren in 2008: "Waar waren we ook al weer goed in, of waar zouden we goed in moeten zijn?"
Innoveren is simpel! Maar je moet het wel doen.
Vaak wordt er onnodig ingewikkeld gedaan over het innoverend vermogen van organisaties. Het is er gewoon! Het zit in jou en mij. Iedereen doet het elke dag. Je doet het thuis. Baal je ergens van en heb je de speelruimte iets te veranderen dan pas je routines, werkwijzen en gedrag aan op het moment dat je denkt dat het moet.
Innovatie is het vermogen van een organisatie om mensen gewoon hun werk te laten doen; om oplossingen te vinden en deze te implementeren. Innovatie word te vaak gezien als een ondoorgrondelijk en mystiek proces waarbij een uitvinder – lees: enkeling – ineens, eureka, met een nieuwe idee of product komt. Als het product van een enkeling onze bron van innovatie is, zullen we met z'n allen weinig innoveren. Innovatie is vooral ook heel hard werken.
Een organisatie met alleen maar uitvinders is een spookbeeld voor veel managers. Het verliezen van structuur en voorspelbaarheid is zowat het ergste wat er kan gebeuren. Maar wat is een ondernemer ook al weer? Iemand die een goed basisidee heeft en bereid is risico te lopen, doordat hij of zij geloof heeft in een goede uitkomst. Veel organisaties zijn deze basis vergeten. Waar waren we ook al weer goed in, of waar zouden we goed in moeten zijn?
KISS
Ik zeg: terug naar de basis. Deze basis moet elke organisatie kunnen benoemen en hierop moet de organisatie vervolgens haar noodzakelijke controles en beheerprocessen baseren. Zorg dat u hier duidelijk over bent, het bepaalt het startpunt voor veranderingen.
En veranderingen zijn noodzakelijk, niets is voor de eeuwigheid. Medewerkers die deelgenoot zijn van deze uitdagingen en verantwoordelijkheid binnen duidelijke grenzen krijgen, komen vanzelf met ideeën en oplossingen. Dat doen ze thuis immers ook! Dit is nog eens het managen van duurzaamheid. Duurzaamheid in innovatie. Elke dag weer. KISS.
Theo van Neerven, oprichter en eigenaar van dpo2 is ondernemer, spreekt de taal van de ondernemer en begrijpt ondernemers. Kansen zien en waarmaken is de uitdaging. Daarom is dpo2 altijd weer op zoek naar haalbare oplossingen die ook echt geïmplementeerd worden. In alle aspecten wordt P&O benaderd als een investeringbeslissing. Zo draagt dpo2 haar steentje bij aan innovaties in bedrijven.