De jongste generatie werknemers neemt steeds minder genoegen met de huidige cultuur binnen bedrijven. Generatie Y is op zoek naar gevoel binnen een bedrijf, een familiaire sfeer en een plek waar zij zichzelf kunnen zijn. Podiumauteur Itamar Sharon beschrijft een paar inspirerende voorbeelden.
Gelukkig beseffen veel bedrijven dit ook. Helaas durven maar weinig organisaties echt concrete stappen te nemen. De bedrijven die deze stap wel hebben genomen hebben misschien juist daarom wel de top bereikt. De werksfeer bij bedrijven als Google, Apple en Facebook wordt steeds vaker geroemd om de vernieuwende aanpak. De verhalen zijn vaak innovatief, inspirerend en vaak ook jaloersmakend. Een kort overzicht van een aantal bedrijven die hopelijk ook jou inspireren tot vernieuwing:
Zappos
Zappos, een online schoenen- en kledingwinkel, is opgericht in 1999 en in 2009 overgenomen door Amazone voor 1,9 miljard dollar. Zappos wordt vaak gezien als een van de meest inspirerende bedrijven in de VS. Gek toch, hoe een bedrijf dat hetzelfde doet als Al Bundy zo groot is geworden. Volgens Nick Swinmurn, de oprichter van Zappos, komt dat vooral door een ding; de sfeer in het bedrijf. De cultuur van Zappos is opgebouwd uit tien core values, zoals: "be humble", "embrace and drive change". Maar ook: “create fun and a little weirdness”en “be passionate and determined”. Het geloof dat zij nastreven is dat iemand het beste functioneert wanneer diegene zichzelf is, en dus ook zijn gekheid en passie kan ventileren.
Een veel genoemd voorbeeld van de vernieuwing die zij brengen in hun cultuur en mentaliteit is hoe zij omgaan met nieuwe werknemers. Iedereen, maakt niet uit welke functie deze gaat bekleden, ondergaat dezelfde training. Dit is een training van vier weken die alle callcenter-agenten krijgen. Na de eerste week training krijgt iedereen de optie om te stoppen, waarbij die eerste week training uitbetaald wordt plus een bonus van 2000 dollar. Het oorspronkelijke doel was om de mensen die daar puur voor het geld kwamen weg te filteren. En wat blijkt, ze hebben het afgelopen jaar geen enkele keer deze aanvraag gehad.
Red Frog Events
Red Frog Events is in principe een 'simpel' event-productiebedrijf. Toch hebben zij in 2011 de U.S. Chamber of Commerce Dream Big Small Business of the Year Award gewonnen. Waarom? Een van de ingevoerde regels is volgens velen een belangrijk element geweest. Bij Red Frog Events worden werknemers namelijk gestimuleerd om regelmatig op vakantie te gaan. Zo krijgen werknemers de mogelijkheid om onbeperkt vakantiedagen op te nemen. Het bedrijf heeft deze arbeidsvoorwaarde ingevoerd, om de volgende redenen:
- Het behandelt werknemers als de volwassenen die ze ook zijn;
- Het reduceert kosten in het bijhouden van alle vakantiedagen;
- Het laat zien dat het bedrijf zijn werknemers apprecieert;
- Het is een geweldige recruitmenttool.
Door het voortbouwen op verantwoordelijkheid, wederzijds respect en teamwork zien zij dat het invoeren van onbeperkte vakantiedagen ontzettend positief is voor de ontwikkeling en productiviteit van de werknemers.
Een heel bekend voorbeeld van innovatieve bedrijfsvoering is natuurlijk Google. Vergelijkbaar met Zappos focussen zij vooral op teamgevoel en een familiaire sfeer die stimuleert om open te communiceren. Bij Google heerst er een cultuur waarin werknemers zich op hun gemak voelen en zichzelf en hun ideeën graag en makkelijk uiten in het bedrijf. Dit hebben de oprichters, Larry Page en Sergey Brin, voor elkaar gekregen door wekelijkse hand-on meetings te organiseren waarin iedereen werd gestimuleerd om bij te dragen aan de daar besproken discussies en ideeën.
Daarnaast geeft Google werknemers met de 20 procent-regel (werknemers mogen 20 procent van hun tijd aan een persoonlijk werkproject besteden) de mogelijk om hun passie te volgen, nieuwe ideeën uit te werken, of andere collega’s te helpen in het uitwerken van een nieuw concept.
Semco
Semco is een bedrijf gelegen in Brazilië, dat zich bezighoudt met o.a. industriële machinebouw. Ricardo Semler, de oprichter van Semco werd Braziliaanse businessman van het jaar in 1990 en 1992. Ook Semco houdt er zijn eigen filosofie op na die veel overeenkomsten toont met de voorgaande genoemde bedrijven. Een aantal elementen uit deze filosofie:
Semco Group betrekt zijn personeel en nieuwe werknemers altijd bij het bepalen van het salaris. Het is volgens Ricardo Semler belangrijk om altijd de mogelijkheid te geven om te discussiëren over dit soort zaken. Daarnaast is ook niemand te oud voor Semco, in tegenstelling juist, zij geloven dat de oudere generatie de ervaring kan bieden die jongere generaties nodig hebben.
Er is ook een comité opgericht met de naam “Out of your Mind!” De leden van dit comité krijgen de mogelijkheid bizarre ideeën voor te leggen die normaal gesproken niet geschikt zijn voor formele meetings. Hiermee wordt de mogelijkheid geboden om voorstellen in te dienen waar in eerste instantie mensen van denken, je bent gek in je hoofd, maar die later toch van pas kunnen komen.
Een van deze ideeën is “Retire a little bit”. Dit houdt in dat je niet hoeft te wachten tot je pensioen om dingen te doen die je echt leuk vindt. Zo krijg je bij Semco de mogelijkheid om een dag in de week iets te doen wat je eigenlijk van plan was te doen tijdens je pensioen, bijvoorbeeld een schildercursus, een sport beoefenen of een dag met je kinderen door te brengen.
Inspiratie
Er zijn zoveel mogelijkheden om als bedrijf je kop boven het maaiveld uit te steken. Inderdaad is het spannend om dit soort stappen te maken en zijn sommige bedrijfsstructuren lastig te veranderen, maar deze voorbeelden laten zien dat het kan. En wanneer je de stap durft te wagen, trek je niet alleen makkelijker jonge talenten aan, maar bereik je ook daadwerkelijk die vernieuwing die je een voorsprong biedt ten opzichte van je concurrenten. Inspirerend én winstgevend.
Eerdere bijdragen:
- Besteed talent uit aan een ander bedrijf
- Generatie Y: de sletten van corporate Nederland
- Is Generatie Y echt verwend en arrogant?
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Itamar Sharon, eigenaar van GeneratY.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.