MT/Sprout en de UvA hebben afgelopen december de MT1000 gepubliceerd, het jaarlijkse onderzoek naar de meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland. Het onderzoek bevraagt duizenden zakelijke beslissers over de dienstverleners waarmee ze zakendoen.
Vooruitzichten zakelijk dienstverleners
De MT1000 beslaat allerlei takken van zakelijke dienstverlening, van accountancy tot beveiliging en van IT-opleiders tot logistieke dienstverlening. Die branches hebben elk hun eigen dynamiek en uitdagingen. Hoe zijn hun vooruitzichten voor 2023?
De inflatie en energieprijzen lijken inmiddels te dalen, maar de arbeidsmarkt is nog nauwelijks afgekoeld. Het tekort aan arbeidskrachten zal dienstverleners, waar alles draait om mensen, blijven remmen in hun groei.
In dit artikel zoomen we in op de aanbieders van zakelijke mobiliteit, ofwel autolease. De leasemaatschappijen hebben een woelig 2022 achter de rug, vooral doordat de productie en levering van nieuwe auto’s een groot deel van het jaar op veel plekken stokte.
Dat had twee oorzaken. Enerzijds zorgde de coronapandemie nog steeds voor logistieke disruptie. De containers met chips, elektronica en andere onderdelen kwamen een tijdlang niet meer uit China. Daarnaast hadden de fabrikanten moeite hun productie aan te passen aan de vraag, die verrassend snel weer oppikte na corona.
Oekraïne treft autoproductie
Het chiptekort leek dramatisch, maar toen kwam in maart 2022 de oorlog in Oekraïne. Ook daar worden kabelbomen en andere essentiële onderdelen gemaakt voor veel grote merken, zodat die te maken kregen met acute tekorten. Maar liefst 20 procent van die kluwen aan elektriciteitsdraden komt uit Oekraïense fabrieken. Vooral Europese fabrikanten, zoals BMW, zijn volledig afhankelijk van de productie in dit land.
Voor veel autokopers was het gevolg: ellenlange wachtlijsten en minder keuze. Veel aanbieders besloten de uitgeklede modellen uit de prijslijst te schrappen om hun marges overeind te kunnen houden. Ook de leasebedrijven moesten ermee dealen.
Voor de automarkt als geheel leidde alles tot een daling. Het derde jaar op rij alweer, tot een totaal volume van 325.000 nieuw verkochte auto’s. Spectaculair weinig, en zelfs het laagste niveau in 55 jaar tijd. Het goede nieuws: de vraag was ook in 2022 groter dan het aanbod. De automarkt staat dus nog steeds herstel te wachten, met orderportefeuilles die uitpuilen door de inhaalvraag.
Leaseauto’s moesten langer mee
2023 belooft daardoor een trendbreuk in de verkoop van nieuwe auto’s. De economen van ING Research rekenen met een groei van 6 procent tot 335.000. De productie is weer op gang gekomen, de chiptekorten zijn achter de rug. Toch lopen de levertijden afhankelijk van het merk en model nog steeds regelmatig op tot een jaar. Tot nu toe viel daar met de herinzet van leaseauto’s en het regelen van gebruikte wagens wel een mouw aan te passen.
Dat is goed te zien aan het aantal nieuw geregistreerde leaseauto’s: dat waren er in 2022 156.000, een daling van 3 procent volgens dataleverancier RDC. Hierbij zijn de registraties op naam van een leasemaatschappij en andere financiers (Lease RTL) opgeteld. In het laatste kwartaal werd de achterstand in registraties voor een groot deel, maar niet helemaal goedgemaakt.
Ook de leasemaatschappijen hebben nog veel orders uitstaan die voor groei zorgen zodra ze kunnen worden geleverd. Doordat de zakelijke kilometers tijdens de coronapandemie flink inzakten en de beschikbaarheid van nieuwe auto’s beperkt was, gingen veel leaseauto’s een stuk langer mee dan gebruikelijk. Daardoor was de groei er de afgelopen jaren een beetje uit: in 2022 reden volgens branchevereniging VNA 783.000 auto’s rond op zakelijke leasecontracten.
Dat is een groei van rond de 4 procent tot en met het derde kwartaal. Een kwart daarvan is overigens een ‘stekkerauto’: een hybride of volledig elektrisch model. Volgens analistenbureau Aumacon deden de 10 grootste leasemaatschappijen het iets beter dan de totale markt: hun vloot groeide met 5 procent, terwijl ze samen goed zijn voor driekwart van de markt. Alles bij elkaar groeide het Nederlandse leaseautopark tot 1,25 miljoen stuks, inclusief bedrijfswagens.
Autolease en de krappe arbeidsmarkt
De zakelijke leasevloot kan in 2023 weer groei verwachten dankzij de solide Nederlandse arbeidsmarkt. Het klopt enerzijds dat meer werknemers thuiswerken. Dat zet de zakelijke kilometers blijvend onder druk. Veel bedrijven houden hun leasevloot daarom ook tegen het licht: heeft iedereen wel dringend een auto van de zaak nodig?
Aan de andere kant zullen werkgevers voorzichtig zijn met snoeien in hun leaseauto’s. Goed personeel is schaarser dan ooit. Een werkgever zal niet snel de leaseauto ‘afpakken’ van een medewerker die niet meer aan de voorwaarden voldoet om ervoor in aanmerking te komen.
Ook op papier
Het MT1000-onderzoek verschijnt online en uitgebreider op papier, in de MT1000-gids. Papieren gids ontvangen? Bestel hem voor 14,95 euro.
Bovendien blijft het openbaar vervoer onder druk staan. Anders gezegd: tijdens corona hebben mensen de auto herontdekt, terwijl de NS zoveel minder treinen inzet dat ze vaak overvol zijn. Een leaseauto blijft daardoor onverminderd aantrekkelijk voor de gebruiker.
De stekkerauto zal nog belangrijker worden dan in 2022. Meer aanbod en meer keuze tussen modellen en formaten zal zakelijke rijders verleiden om de brandstofmotor vaarwel te zeggen. Zeker omdat de actieradius – het aantal kilometers dat op een acculading kan worden afgelegd – steeds meer die van de brandstofauto benadert.
Wat de bedrijfswagens betreft, gaat het ook snel. De overheid helpt een handje om de knoop door te hakken: wie nu nog een diesel kiest, kan daarmee vanaf 2025 tientallen binnensteden niet meer in. Dat is dan voorbehouden aan emissievrije bussen en bestelwagens.
Private lease gaat elektrisch
Behalve zakelijke lease is ook private lease inmiddels een belangrijke activiteit van de dienstverleners in autolease. Volgens de laatste cijfers van VNA reden in het derde kwartaal van 2022 235.000 auto’s op leasecontract bij particulieren, maar weinig meer dan de 231.000 van het jaar ervoor. Eerder groeide private lease twee keer zo hard als de zakelijke tak, maar die hausse lijkt voorbij.
Prijsstijgingen schrikken consumenten enigszins af: over 2022 stegen de maandbedragen gemiddeld met 17,2 procent. Een krapper aanbod verleidt ook minder klanten.
De combinatie met elektrisch rijden maakt private lease wel nog steeds aantrekkelijk: het neemt de zorgen over de restwaarde weg én de overheid geeft subsidie op emissievrije auto’s aan particulieren (zolang de pot nog niet leeg is). Dat samen maakt dat bij private lease zelfs een kwart van de nieuw ingezette auto’s inmiddels volledig elektrisch is.
Leasebranche levert ook fietsen
Een nog recentere nieuwe loot aan het productenaanbod van de leasebranche is de leasefiets, die ook door een reeks aanbieders van zakelijke mobiliteit wordt geleverd. Het gezamenlijke leasefietsenpark van de branche telde in het derde kwartaal van 2022 42.300 fietsen. Dat zijn zowel e-bikes als snelle speed pedelecs, maar ook ‘gewone’ fietsen worden op de zaak gereden of rijden rond op private leasecontract.
Fiscale regels
Het is in feite business as usual: nieuwe overheidsregels, vooral fiscale, bepalen ook in 2023 deels de vooruitzichten voor automotive partijen zoals de leasemaatschappijen. Wat dat betreft wordt in 2023 weer beknibbeld op de bijtelling voor privégebruik van elektrische auto’s. Die blijft 16 procent, maar uitsluitend tot de eerste 30.000 euro van de catalogusprijs. In 2022 lag die drempel nog bij 35.000 euro. Daarboven geldt het algemene tarief van 22 procent.
Het zal de hoeveelheid leasecontracten niet merkbaar beïnvloeden, maar misschien wel de omzet die ermee gemoeid is: al in 2022 was de relatief voordelige Peugeot 208 de leasetopper onder de EV’s. Een andere regeling die zou kunnen leiden tot een herbezinning bij grote zakelijke klanten: werkgevers met meer dan 100 medewerkers moeten vanaf 1 juli gaan rapporteren over hun woon-werkverkeer, uitgesplitst naar soort brandstof.
Het uiteindelijke doel is om met deze ‘werkgebonden personenmobiliteit’ één megaton CO2 minder uit te stoten in 2030. Wordt er onvoldoende vooruitgang geboekt, dan volgt er een verplichte norm die de uitstoot per zakelijke kilometer maximeert. Bij deze regeling kunnen werkgevers ook verschillende kanten op: minder leaseauto’s uitdelen aan hun personeel, of zorgen dat een groter deel elektrisch is.
Dit zijn de beste dienstverleners van 2022 in de categorie zakelijke mobiliteit:
Zakelijke mobilititeit | |
1 | Athlon |
2 | Volkswagen Pon Financial Services |
3 | Broekhuis Lease |
4 | Van Mossel |
5 | LeasePlan Nederland |
6 | MKB Lease |
7 | Arval |
8 | Alphabet |
9 | Friesland Lease |
10 | ALD Automotive |
Runner-up | |
11 | Terberg Leasing |
12 | Hiltermann Lease |
13 | BMW Financial Services |
14 | Alcredis Finance |
15 | PSA Finance |
16 | Mercedes-Benz Financial Services Nederland |
17 | Multilease |
18 | Activa Lease |
19 | Dutchlease |
20 | AA Lease |
21 | DirectLease |