Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goed bezig – Derek Roos

Het van oorsprong Rotterdamse Mendix claimt in één week overal de problemen van software-legacy op te kunnen lossen. Oprichter Derek Roos: ‘Onze grootste uitdaging is het bestrijden van het ongeloof.’


Het lijkt te mooi om waar te zijn. Met zijn bedrijf Mendix levert Derek Roos wat zo’n beetje de heilige graal is van de IT: in een paar dagen bouw je er nieuwe applicaties mee waarmee bedrijven hun ­processen kunnen verbeteren. En dat met behoud van de kluwen aan software van SAP, Oracle en de rest waarover zijn klanten beschikken, maar die te log en complex is om zich aan te passen aan de snel wisselende eisen van de omgeving. “Onze grootste uitdaging is nog steeds het bestrijden van dat ongeloof,” zegt Roos, even terug uit Boston, van waaruit zijn Mendix sinds dit jaar de Amerikaanse markt bestormt. “Onze reactie is altijd hetzelfde: we begrijpen dat IT is omgeven met teleurstellingen over mislukte projecten, maar laat het ons bewijzen: geef ons uw grootste probleem. Dan komen we langs op maandag en laten we aan het eind van de week zien hoe we het oplossen.”

Voortborduren

Mendix’ filosofie: “Laat de boel de boel, concentreer je op toepassingen die je in staat stellen je te onderscheiden en leg die er als een laag bovenop. Zo borduur je niet voort op de bestaande rigiditeit, maar kun je wel je klantenservice stroomlijnen, of een systeem voor order- of voorraadbeheer bouwen dat exact voldoet aan de behoeften van de mensen die ermee moeten werken.” De scepsis over zijn App Platform heeft Roos sinds 2005, toen hij er in Rotterdam als bedrijfskundestudent mee begon, talloze keren weten te bestrijden. Mendix groeit als een razende, GE, Roche, ABN Amro en duizenden andere bedrijven zijn klant en met inmiddels 130 man personeel is het cashflowpositief. Dat daarbij vorig jaar een omzet uit licenties hoorde van 10 miljoen euro wil Roos niet bevestigen, wel dat hij 2012 afsluit met 150 procent groei en volgend jaar weer zal verdubbelen. “We draaien goed, de markt is gigantisch en groeit hard. Onze uitdaging is vooral: hoe snel kunnen we gaan?” Dat is geen kwestie van geld – venture capitalbedrijven staken vorig jaar nog ruim 9 miljoen in het bedrijf. “Het is de managementtijd die grenzen aan de groei stelt”, aldus Roos. “We moeten echt ­focussen op wat er nu staat.”
De analisten van Gartner bestempelden Mendix al als ‘cool vendor’. Rotterdam ziet Roos steeds minder, nu Mendix zijn ­commerciële hoofdkantoor in Boston heeft gevestigd. “Amerika ligt voor op de ontwikkelingen in Europa, en daar is ook de belangrijkste markt. En in Boston zijn we hot, dat merk ik ook aan de aandacht in de lokale pers en de vele spontane sollicitaties die binnenkomen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees het hele interview op mt.nl/mendix

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?