Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Speeddating als oplossing voor de toekomst

Hoe moet in de toekomst worden omgegaan met de werving en selectie van personeel? Boy Brantjes, partner bij Bizzwork.com, heeft wel een idee.

Een sollicitant onderscheidt zich door opleiding, ervaring, autoriteit en het hebben van connecties. Naarmate hij of zij meer werkervaring opbouwt, groeit opleiding naar ervaring en vervolgens naar autoriteit wat weer leidt tot (waardevolle) verbindingen in zijn of haar vakgebied. Parallel aan deze ‘groeilijn' staan als leeftijd, kostprijs en flexibiliteit. Continue educatie lijkt meer en meer bij te dragen aan het flexibel houden van geest en inzetbaarheid. Tenslotte, misschien nog wel het belangrijkste, heb je zaken als ´eerste indruk´ en culturele fit.

Ondernemingen zijn voortdurend bezig de markt te voeden met merkbeleving en het verkrijgen van authentieke verbindingen. De hrm-afdeling heeft hierin een belangrijke rol. Ze bestendigt die authentieke verbindingen door haar aannamebeleid en is daardoor in belangrijke mate ook een poortwachter en medeverantwoordelijk voor de ‘ziel van de onderneming', de mensen en hun plek in de onderneming.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aanslag op tijd en geld
In principe is iedereen die een CV naar een bedrijf stuurt geïnteresseerd in dat bedrijf. In onze anonieme samenleving is dit een moment van waarheid voor de onderneming, een mogelijkheid om de ‘ziel van de onderneming' te etaleren en daarmee een waardevolle relatie aan te gaan. Door contact te maken, kan de onderneming zichzelf presenteren en krijgt zij de kans om de kandidaat te beoordelen op de eerdergenoemde zachtere elementen.

Het interessante van contact maken is dat we maar een erg korte tijd nodig hebben om een mening te vormen. Roos Vonk spreekt in haar boek ‘De eerste indruk' over slechts enkele minuten. Van hrm-professionals hoor ik regelmatig dat ze in de basis niet veel meer tijd nodig hebben dan die paar minuten tussen het afhalen bij de receptie en de start van het interview. Het probleem wordt hoofdzakelijk gevormd door de tijd per persoon. Een halfuur per sollicitant wordt in de praktijk al snel 3-4 dagen. Vaak met twee tot drie recruiters; een stevige aanslag op tijd en geld!

Authentieke verbinding
Mogelijk biedt speeddating hier een oplossing. Nodig alle sollicitanten uit. In anderhalf uur ontmoet u ze allemaal. Kies uw favorieten en stuur de afvallers na een kopje koffie en een broodje weer naar huis. De overblijvers gaan direct door naar de tweede ronde. Het voordeel is dat u alle reflectanten ontmoet en er uw eerste gefundeerde mening over kunt vormen. Voor de sollicitant is uitgenodigd worden een training en een positieve ervaring met uw bedrijf.

Behalve dat u snel een keus kunt maken uit een grote hoeveelheid sollicitanten voegt u face-to-face een stukje authentieke verbinding aan het contact met de markt toe. Bovendien… ook het UWV zal u er dankbaar voor zijn. Als iedere sollicitant altijd wordt uitgenodigd heeft het UWV een taak minder; namelijk ‘controle en handhaving'.