Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ruud de Jong, organisatie adviseur GetItDone B.V.

In 2015 zal er een intensief tweede netwerk zijn, waar je van toekomstige of  ex-collega's haarfijn te horen krijgt wat het bedrijf echt voorstelt, aldus Ruud de Jong.

"Het werven van goed personeel is in de huidige, veranderende arbeidsmarkt een ingewikkelde, maar uiterst belangrijke uitdaging voor iedere hr-professional."

Dat is de openingszin van de aankondiging van het P&O Actueel jaarcongres 2008. Een goede typering van de problematiek, maar die verdient wel enige verdieping. Het gaat om de actie na de bedachte campagne met allerlei goede slogans, die past bij de specifieke vraag naar arbeidskrachten en bij het bedrijf dat die vraag heeft. De sollicitant vertoont al een tijdje een zogenaamd consumentengedrag en kan met de huidige vraag naar arbeidskrachten en stand van de techniek vrij eenvoudig gaan "shoppen". Dit gedrag is niet alleen bij it'ers waar te nemen, maar komt bij bijna alle professionals voor. Wat speelt voor de sollicitant daarbij een rol, wat in 2015 anders kan zijn dan nu?

Een greep uit de ervaring van vele sollicitatiegesprekken.

Wat is het bedrijf werkelijk met mij van plan en welke kansen krijg ik daar? In 2015 zal er een intensief tweede netwerk zijn, waar je van toekomstige of  ex-collega's haarfijn te horen krijgt wat het bedrijf echt voorstelt. Geen achterklap of roddel, maar informatie die gebaseerd is op feiten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat vereist van de bedrijven een integere en betrouwbare aanpak bij de werving. Acties als "corporate warming", teneinde medewerkers langer bij het bedrijf te kunnen houden, zullen extern nauwkeurig gewogen worden. De term duurzaamheid komt ook hier goed van pas, maar wordt naast de salariëring en secundaire arbeidsvoorwaarden een grote uitdaging voor het leidinggevend deel van het bedrijf.

Opvattingen over bijvoorbeeld het onbelemmerd opnemen van goed opgeleide allochtonen (onzinnig, dat we praten over anoniem solliciteren), de persoonlijke ontwikkeling van werknemers van de BV Nederland in plaats van individuen, zullen in 2015 meer onderscheidend zijn, dan de in deze tijd weer opkomende peperdure en flitsende campagnes.

Innovatief
Face tot face carrières bespreken en wederzijdse verwachtingen uitwisselen zullen potentials meer gaan interesseren, dan de lease auto's, waarvan de werkgevers wellicht de CO2-uitstoot moeten gaan compenseren. Een goede markt dus voor de intermediairs of voor recruiters die als intermediair willen optreden, met een behoorlijk kennis van hun eigen bedrijf en de mogelijkheden daarbinnen.

Dat gaat in mijn idee in 2015 wel veel verder dan een cv opsturen naar een website en via linkprogramma's volgen wie er in jou geïnteresseerd is. Het ziet er naar uit dat we in deze hoek werkelijk innovatief te werk moeten gaan, met daarbij een goed inzicht in wat een bedrijf (of de collega's en leidinggevenden daar) werkelijk te bieden hebben. Daarbij moet de sollicitant nog steeds duidelijk voor ogen hebben wat hij of zij te bieden heeft en dat duidelijk maken, maar dat zal in 2015 wel beter gebeuren. Samenwerking met MBO en HBO is dan uiteraard al perfect geregeld.