Hoe kan de BV Nederland in 2008 innoveren? Roelof Keppel maakt de vergelijking met een Piramide van Maslow.
Innoveren volgens Maslow.
Alleen die vraagstelling al: ‘Hoe gaat u er voor zorgen dat de BV Nederland in 2008 innoveert?'
Innoveren, ik? Toen ik dat las wist ik het zeker: deze vraag wordt aan mij gesteld! Ik kan er kort over zijn: innoveren is typisch iets wat zich spontaan aandient. Je kunt er niet voor zorgen dat het gebeurt, het overkomt je. Pardoes! Niet gestuurd vanuit aloude – en inmiddels sleetse – managementterminologie als ‘efficiencyverbeterend' of ‘kwaliteitsbewust handelen'. Innovatie heeft iets van serendipiteit in zich. Toeval? Of een geweldige vondst?
Sturen
Valt er dan niets te sturen? Gelukkig wel. Mijn indruk is dat we de laatste decennia heel druk bezig zijn geweest met het verder rationaliseren van werkprocessen. Gaandeweg zijn we ons werk steeds slimmer gaan aanpakken. We kregen de beschikking over gereedschappen die ons in staat stelden steeds meer dingen met elkaar in verbinding te brengen. Kijkend vanuit mijn eigen vakgebied (geo-informatie), dan zie ik dat er vooral de laatste jaren flink gewerkt is aan standaardisaties.
De voordelen hiervan worden vooral gevonden op het terrein van data-inwinning, -opslag en -verkeer. Om zover te komen is er behoorlijk gestuurd: we hebben vanuit onze beroepsgroep samen met de overheden flinke stappen gezet om innovaties af te dwingen.
Dat leidt tot winst
Wanneer je er in slaagt datasets te uniformeren en standaardiseren wordt het allemaal een stuk eenvoudiger. Vergelijk deze prefab-data met bouwstenen op het grondvlak van een piramide. Hierop kunnen we eenvoudiger doorbouwen, omdat alles past op dat stramien. Aanvullende bouwelementen (data uit andere bronnen, bijvoorbeeld bevolkingsgegevens of gegevens van de waarderingskamer), die uiteraard ook gestandaardiseerd zijn, passen daar naadloos in. Het fundament is daarmee gelegd. Deze data vormt de basis onder het bouwwerk.
Wanneer je daarnaast ook nog beschikt over slimme gereedschappen om deze data te interpreteren, te aggregeren, te analyseren en te visualiseren, dan ben je een stap verder. De tweede bouwlaag is ontstaan: we hebben van data gegevens gemaakt. Hierop doorbouwend ontstaat de volgende bouwlaag: we maken van deze gegevens informatie.
Er ontstaat dan een soort Maslow-waardepiramide met als fundament de gestandaardiseerde data: ons stelsel van basisregistraties. Daar begint onze innovatie! Het passtuk op de top is de winst voor de samenleving. Slimme opslag en nog slimmer gebruik van ruimtelijke informatie voert tot winst.
Voor wie?
De BV Nederland dus. Met z'n allen zullen we de komende jaren de positieve effecten van deze ingezette beweging ondergaan. Burgers en bedrijven zullen gaan merken dat de overheid met behulp van verzamelde en gekoppelde informatie net zo klantvriendelijk kan gaan werken als een online ticketservice.
Hulpdiensten beschikken over actuele informatie in hun frontoffice: het voertuig met zwaailicht. Sociale fraude laat zich eenvoudiger opsporen, mits je beschikt over informatie. Gepast optreden tegen terreurdreiging kan slimmer, als je beschikt over relevante informatie. Files laten zich beter oplossen wanneer je over informatie beschikt.
Geo informatie.
Geo innovatie.
Roelof Keppel is werkzaam als informatie adviseur vanuit een groot adviesbureau (Grontmij). Advies in de ruime zin van het woord, en vaak met als basis en vertrekpunt de geografische component: GIS. Vooral adviserend in de gemeentelijke markt, waar e-government de klok slaat. Momenteel betrokken bij diverse grote programma rondom het stelsel van basisregistraties, zoals de opbouw van BAG (basisadministratie gebouwen en adressen).