Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rob Blaauboer, senior business consultant Logica CMG Nederland

Nou, euh, daarom. Dit hoort Rob Blaauboer vaak als hij de vraag stelt waarom bedrijven gaan innoveren. Volgens hem is er Innovatie DNA nodig om tot een goed resultaat te komen.

"We moeten gaan innoveren," zei een manager laatst tegen mij. Als managementconsultant ben je dan direct geïnteresseerd. "Waarom?" is meestal mijn eerste vraag. Dat lijkt een open deur, maar raakt gelijk de kern van het probleem. Eén van de mogelijke en vaak gehoorde antwoorden luidt bijvoorbeeld: "Omdat het van de directie moet", of erger nog: "Nou…daarom".

Dit eerste antwoord is niet fout, het feit dat de directie vanuit defensief of offensief perspectief heeft besloten dat er innovatieve(re) producten en diensten moeten worden ontwikkeld, is een valide reden om het te doen.  

Innovatie DNA
Beide antwoorden geven wel aan dat er iets ontbreekt. Innovatie gaat niet vanzelf. Een bedrijf innovatiever maken is, zoals vrijwel alle projecten waarbij verandering een belangrijke rol speelt, niet eenvoudig. Niet de eenmalige, geïsoleerde innovaties ("we gooien ons bedrijf even op Google Maps of zetten een filmpje op Youtube"), maar innovatie als een ‘sustainable' proces (bij gebrek aan een beter Nederlands woord).

Om dit te realiseren heb je "Innovatie DNA" nodig, naar analogie met ons eigen DNA. Dat bevindt zich in iedere cel van ons lichaam en in alle cellen die worden aangemaakt. Het bevat alle informatie die een cel nodig heeft om zich te ontwikkelen en te functioneren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is dat, Innovatie DNA? Het betreft alle informatie en instrumenten die een medewerker binnen zijn rol nodig heeft om het bedrijf, maar ook zichzelf, innovatiever te maken. Er zijn een aantal aspecten die inzichtelijk maken hoeveel Innovatie DNA aanwezig is binnen een organisatie. Denk aan beschikbaarheid van mensen, tijd en geld; de juiste houding en doorzettingsvermogen, aanwezige processen en niet te vergeten leiderschap (ook vanuit de top).

Slechts een goede combinatie van deze factoren levert een innovatief bedrijf op. Niet te onderschatten is daarnaast de rol van partners en overheid: innovatie hoef je niet alleen te doen.

Typisch Nederlands
Een voorbeeld van hoe het niet moet: geld reserveren voor innovatie, maar de mensen die moeten innoveren volledig met operationele zaken bezig laten zijn. Dan heeft het geen zin en is het een nutteloze investering. Zo zijn er veel voorbeelden te bedenken. 

Echt innovatief wordt BV Nederland pas als we ervoor zorgen dat we ons Innovatie DNA op orde krijgen. Als we weten wat we moeten innoveren, hoe we moeten innoveren en met wie. Dan wordt  innovatie net zoiets typisch Nederlands als tulpen, molens en kaas.  Misschien moeten we took maar eens een innovatieve wind door dat lijstje laten waaien!