Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Referral recruitment heeft de toekomst

Wordt recruiting via werknemers de nieuwe trend, vraagt Bart Zurburg zich af, in de – nu echt – allerlaatste aflevering over werving in 2015.

De trends in werving van de toekomst worden bepaald door de trends van nu. Anno 2008 is jobhoppen een zichtbare trend en zijn werknemers steeds vaker minder loyaal richting hun werkgever. Talent wordt steeds schaarser en de huidige generatie Y heeft bovendien veel specifieke wensen waaraan werkgever, functie en sollicitatieproces moeten voldoen. Verder rijzen wervings- en selectiekosten voor bedrijven vandaag de dag de pan uit.

Vandaar dat als gevolg van deze trends HR-afdelingen hun beleid moeten aanpassen om tegen gunstige voorwaarden talent te kunnen blijven werven. Kijkend naar het wervingsproces zijn voor zowel sollicitanten als bedrijven de volgende trends zichtbaar, waardoor het wervingsproces van de toekomst zal veranderen:

Sollicanten
Kandidaten van de generatie Y zijn steeds vaker kritisch ten aanzien van traditionele recruitmentmethoden. Waarom? Ze willen een persoonlijkere benadering, hechten meer waarde aan informele aspecten zoals cultuur, work-life balance en willen meer weten over hun toekomstige werkgever voordat ze een baan aannemen.

Bedrijven
De traditionele aanpak, het inschakelen van een intermediair of headhunter, wordt steeds vaker minder succesvol en brengt ook nog exorbitant hoge kosten met zich mee. Bedrijven richten zich steeds vaker op het benutten van het netwerk van hun eigen personeel.

Bovenstaande trend wordt referral recruitment genoemd en is in het buitenland één van de belangrijkste trends in werving. In het Verenigde Koninkrijk geeft 62% van werknemers aan dat ze in 2007 iemand hebben aangedragen bij hun eigen bedrijf of dat ze zelf zijn aangedragen. In Duitsland wordt referral recruitment ook steeds populairder: 34% van alle vacatures al wordt vervuld door referral recruits!

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Referral Recruitment
Referral recruitment werkt simpel: vacatures worden ingevuld door aanbevelingen van eigen werknemers in plaats van gangbare methoden zoals advertenties, intermediairs of headhunters. Referral recruitment levert een echte win-win situatie op voor alle partijen.

Bedrijven hebben door referral recruiting veel lagere wervingskosten. Tevens levert referral recruiting vaak geschiktere kandidaten van betere kwaliteit op. Kandidaten worden begeleid door werknemers en krijgen de mogelijkheid het bedrijf intern te leren kennen.

De werknemers leveren een objectieve kijk op het bedrijf en haar cultuur en bieden de kandidaat een persoonlijke benadering. Werknemers vinden het prettig om hun eigen bedrijf te vertegenwoordigen, bij te dragen aan recruitment doelstellingen en ontvangen vaak nog een financiële vergoeding.

Voorbeelden van websites gebaseerd op referral recruitment zijn Zubka, Jobster, Jobtonic en H3. Nederlandse bedrijven zijn Spotajob en The Consultancy Group. Bart Zurburg is management consultant bij Ordina en lid van The Consultancy Group.