Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Positioneren en aantrekken wordt de hoeksteen

And the winner is …. positioneren en aantrekken!, aldus Dirk-Jan Swinkels, directeur/oprichter van VeranderVisie.

Zonder andere trends uit te sluiten, denk ik dat positioneren en aantrekken de hoekstenen van werving is voor de komende tijd. Nu en voor altijd, zou ik er achter aan willen melden, maar dat zal wel niet. Maar wel in 2015.

En dit wordt ondersteund door trend twee: enablers. Of in goed Nederlands: mogelijkmaker. Dat lijkt een beetje op weekmakers, maar moet positiever benaderd worden. Na 25 keer hardop ‘mogelijkmaker' zeggen is het weeë gevoel wel verdwenen.

De twee trends worden hieronder toegelicht.

Trend één: positioneren en aantrekken, je eigen X-factor zien te vinden.
Concurrentie om de markt en concurrentie om talent zullen uiteindelijk om dezelfde strijd gaan. Het gevecht om het talent zal samen met de X-factor van het bedrijf bepalen wie met wie verder gaat. Het is een dans die van beide partijen verlangt dat zij zich continu positioneren, dag in dag uit.

Hoewel ik hierbij aan Nederland denk, gaat het verder. Over Europa bijvoorbeeld, maar ook over de wereld. Dit betekent niet dat er meteen een scheiding is tussen de verschillende groepen, maar wel dat dit een niet te stoppen ontwikkeling is, die bepaalt of mensen stimulerend werk hebben, en of bedrijven blijven bestaan.

Beide partijen dienen er continu voor te zorgen dat ze interessant zijn voor elkaar, anders volgt een scheiding. Er zal van beide kanten minder geduld zijn. De verhouding zal daarom in Nederland meer en meer verschuiven van werkgever tegenover werknemer, naar opdrachtgever in relatie tot opdrachtnemer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Talent is hierbij doorslaggevend. Afkomst, huidskleur en allerlei voorkeuren worden steeds minder belangrijk in sectoren waar de dienst of product geen relatie heeft met de achtergrond van de makers. In sectoren waar dit juist wel belangrijk is zullen deze zaken juist belangrijker worden dan ze nu zijn. Met andere woorden: afkomst, huidskleur en overtuiging zijn belangrijker als het een relatie heeft met de dienst of product, in andere gevallen zijn deze juist minder belangrijk.

Hoe u zich als medewerker positioneert wordt nog belangrijker. Je bent een merk!

Trend twee: de mogelijkmaker.
Hyves, FaceBook en LinkedInn zijn in hun huidige vorm nog maar het begin van deze revolutie. Deze mogelijkmakers maken de flexibilisering van de arbeidsmarkt ook mogelijk. Degene die de beste publiciteit genereert positioneert zich het beste voor het werk waar hij/zij het meeste profijt van heeft en het meeste voldoening uit haalt.

Gaat het hier om een bovenlaag? Ja, nog wel, maar voor de jeugd is het alledaags gedachtegoed.