Je denkt waarschijnlijk dat jij als leider best een aardig stukje werk levert: je resultaten zijn goed, je haalt mensen uit hun comfort zone en je kan streng, doch rechtvaardig jegens je medewerkers zijn. Maar wat als je medewerkers daar anders over denken?
Hoe mensen denken over hun baas heeft invloed op de bedrijfsresultaten. In een studie uit 2018 kwam naar voren dat het managen van medewerkers door pressiemiddelen te gebruiken er in 90 procent van de gevallen voor zorgt dat de omzet hoger uitvalt. Dit terwijl inspiratievol leiding geven leidt tot een daling van 68 procent van de verwachte omzet. Dat klinkt weliswaar positief, maar het kan ook de andere kant op slaan. Een ander onderzoek laat namelijk zien dat medewerkers met een beroerde baas meer contraproductief gedrag op de werkvloer laten zien, om zich af te zetten tegen diezelfde baas.
Een intimiderende baas heeft dus direct invloed op de werkvloer. HBR zet vier manieren op een rij om te checken of jij niet een van hen bent.
#1 Observeer gedrag
Was het maar zo simpel dat je een eerlijk antwoord zou krijgen op de vraag of medewerkers bang voor je zijn als je het ze op de man af zou vragen. Maar uit gedrag valt een en ander af te lezen. Kijk allereerst naar je eigen gedrag in verschillende situaties, en haal je voor de geest hoe mensen op je reageren. Geef je ze de mogelijkheid om hun mening te verkondigen, maken ze oogcontact met je wanneer jij ze ergens op aanspreekt?
#2 Stel open vragen over de werkcultuur
Ga bij je teamleden na hoe zij zich de afgelopen maanden voelden en wat hun gevoel was op de werkvloer: voelden ze zich vrij om hun ideeën te bespreken of juist geblokkeerd daarbij? Door te vragen naar wanneer in plaats van of ze dit daadwerkelijk hebben gevoeld, geef je ze de mogelijkheid om hun gedachten door te lopen in plaats van een simpel ‘nee’ als antwoord te geven.
#3 Ga na of je je eigen angst op anderen projecteert
Veel leiders kampen met angst om te falen, waardoor ze zichzelf en anderen pushen om verder te komen. De kans dat je daarmee de angst om te falen overdraagt op je teamleden, is groot. Wie zelf een perfectionist is, maakt grote kans hetzelfde van zijn medewerkers te vragen.
#4 Toon je eigen kwetsbaarheid
Leiders die een veilige cultuur op kantoor weten te creëren, hoeven hun macht minder te laten gelden om de betrokkenheid van het team te garanderen. Maar dit vraagt ook om eigen kwetsbaarheid. Sta je het toe dat medewerkers je tegenspreken?
Wie leidt zonder aandacht te besteden aan de ervaring van medewerkers op kantoor, zet de deur open voor disfunctioneren. Weet je als leider hoe mensen jouw leiderschapsstijl zien en of dat gewaardeerd wordt? Dan kun je je medewerkers op de juiste manier motiveren, zonder ze te veel te pushen.