Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meerderheid investeerders vindt huidige bedrijfsleiders niet toekomstbestendig

Uit een rapport van adviesbureau Korn Ferry blijkt dat investeerders denken dat goed leiderschap steeds belangrijker wordt in het maken van noodzakelijke transformaties. Alleen hebben zij weinig fiducie dat de huidige generatie leiders over de juiste capaciteiten beschikt.

investeerders bedrijfsleiders niet toekomstbestendig
Foto: Hunters Race via Unsplash

Recruitmenttoko Korn Ferry onderzoekt iedere drie jaar welke eigenschappen leiders nodig hebben om een groot bedrijf succesvol te runnen. Hiertoe worden de leiderschapsprofielen van 150.000 leiders geanalyseerd. Daarnaast wordt aan een paar honderd investeerders – met minimaal $1 miljard aan vermogen onder beheer – gevraagd wat zij zoeken in ‘high-performing’ leiders.

Op basis van deze studie concludeert de recruiter dat een hedendaagse roerganger een zelfdisruptieve leider moet zijn. Leiders moeten zich, volgens de weinig verrassende boodschap van Korn Ferry, kunnen aanpassen aan veranderingen in de omgeving. Van de ondervraagde geldschieters zegt 82% dat hun portfoliobedrijven worden geconfronteerd met disruptieve uitdagingen. In Nederland denkt zelfs 92% van de investeerders dat. Wereldwijd gelooft twee derde van de investeerders dat de huidige generatie leiders niet klaar voor de toekomst is. Nederlandse investeerders zijn iets optimistischer over de kwaliteiten van hedendaagse leiders, maar nog steeds denkt ruim de helft (58%) dat zittende leiders niet over de vereiste vaardigheden beschikken.

Zelfdisruptief

Hoe moet die zelfdisruptieve leider er dan precies uitzien? Volgens Korn Ferry bouwt het nieuwe model van een ‘high performing leader’ voort op de hele moderne mikmak aan concepten als agile, digitalisering en inclusiviteit. De recruiter heeft op basis van data vijf eigenschappen onderscheiden die heel toevallig samen te vatten zijn onder het acroniem ADAPT (Engels voor aanpassen – red.). Achter deze letters schuilen de kenmerken anticiperen, drive, versnellen (accelerate), partner en vertrouwen (trust). De karaktereigenschappen kort samengevat: moderne leiders zitten boven op de trends, kunnen beter luisteren dan bevelen, bevragen doorlopend hun eigen overtuigingen, herkennen daadwerkelijke innovatie, staan open voor diversiteit, werken zowel in- als extern goed samen en weten hun manschappen te motiveren en te ontstressen.

Het slechte nieuws is dat volgens de recruiter slechts 15% van de huidige leiders zelfdisruptief is. Dat wil zeggen, zo’n kleine groep scoort op alle vijf bovengenoemde eigenschappen hoog. Lastig want twee derde van de investeerders vindt toekomstvisie belangrijker dan in het verleden behaalde resultaten. ‘Sterker nog, de historische financiële prestaties en winstgroei zijn de minst overtuigende factor voor degenen die investeringsbeslissingen moeten maken’, schrijft Korn Ferry in zijn beeldrijke onderzoek. Handig om te weten als je weer eens geld moet ophalen onder investeerders. 83% van de respondenten beschouwt een exceptionele CEO als doorslaggevend voor het succes van een organisatie. Ongeveer zeven op de tien investeerders ziet leiderschap C-level bestuurders als cruciale succesfactor. Dalen we een trede in de hiërarchie naar het senior management dan vindt 62% van de investeerders dat dit een cruciale succesfactor is.

Externe CEO’s populair

Gelukkig is er hoop voor de meeste bedrijven. Volgens de recruiter zijn de benodigde leiderschapsvaardigheden vaak aanwezig, maar dan lager in de organisatie. Het is daarom zaak om aandacht te besteden aan in-house-opleidingen. Talenten dienen ruimte te krijgen om op diverse posities in een organisatie ervaring op te doen, omdat werken in silo’s tot het verleden zal behoren. Korn Ferry stelt ook dat het beter is om talent uit de eigen tent door te laten stoten naar de hoogste positie. Interne kandidaten zouden meer waarde toevoegen, langer blijven zitten en goedkoper zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opmerkelijk genoeg hebben Nederlandse bedrijven een voorkeur voor externe CEO-kandidaten. Wereldwijd is de trend andersom, meldt Het FD op basis van cijfers van Korn Ferry. Tussen 2011 en 2018 vulde driekwart van de grootste bedrijven ter wereld de CEO-positie intern op. Onduidelijk is waarom Nederland van de mondiale trend afwijkt.