Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marlies van Wijhe: zakenvrouw 2010

Marlies van Wijhe van Van Wijhe Verf is uitgeroepen tot Zakenvrouw van 2010. Ze staat aan het roer van een 'klein' familiebedrijf dat opereert in een door multinational gedomineerde miljardenindustrie. Hoe overleef je dat?

Marlies van Wijhe (44) is derde generatie directeur (sinds 2000) bij het Zwolse familiebedrijf Van Wijhe Verf, ondermeer bekend van het merk Wijzonol. Het bedrijf levert bouwverven aan groothandels voor professionele schilders en aan de retail. Het is de derde speler in de Nederlandse markt.
Opmerkelijk: Van Wijhe Verf is met een groepsomzet van 45 miljoen euro geen kleine partij. Totdat je die omzet afzet tegen de nummers één en twee in de Nederlandse markt. Marktleider AkzoNobel zet 13,9 miljard euro per jaar om, het Amerikaanse PPG Industries komt altijd nog tot 12,2 miljard dollar.

Bent u niet een maatje te klein?

“De Nederlandse verfmarkt heeft zijn eigen kenmerken. We zijn een kleine speler vergeleken met PPG en Akzo, maar een grote speler vergeleken anderen. Wat men nog al snel over het hoofd ziet is dat er in Nederland nog zo’n zestig verfproductiebedrijven zijn en nog zo’n achttien importeurs. Het is een vrij diverse en gespecialiseerde markt. In Nederland wordt traditioneel veel met specialistische lakverven gewerkt. Daar hebben we een sterke positie in opgebouwd.”

Wat maakt jullie uniek?

“We zijn in Nederland nog steeds een van de weinige spelers die een eigen verfmengsysteem hebben ontwikkeld. Andere producenten kopen de basisverven en kleuren in. Mijn vader heeft in de jaren tachtig – toen iedereen in de industrie nog met elf basiskleuren werkte – samen met zijn R&D afdeling een manier gevonden om met slechts twee basiskleuren iedere klantvraag te kunnen beantwoorden. Het betekende onder meer dat je als verfproducent minder voorraden aan hoefde te houden."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is uw ambitie?

“Mijn ambitie is om het bedrijf veilig naar de vijfde generatie te brengen. Mijn zus, die de marketing doet, ik en mijn vader zijn momenteel de enige drie aandeelhouders in het bedrijf. We zien ons aandelenbezit als het in bruikleen hebben tot de volgende generatie zich aandient. Dat betekent concreet dat we proberen weg te blijven van externe financiering en geen wilde groeiplannen nastreven. Ons beleid is er op gericht om onze marktpositie in stand te houden.”

Het Nederlandse Sigma Coatings is twee jaar geleden voor veel geld ingelijfd door PPG Industries. Is er al een bod gedaan op u?

“Ik zou zeggen als er niet een bod was gedaan dan zou er iets mis zijn. Er is zeker interesse vanuit de industrie. Ik kijk altijd wel even wat men te bieden heeft, maar we zijn zeker van dat we onder eigen vlag willen blijven opereren en zelfstandig willen blijven.”