Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Managen in de oorlog

Welke rol had de manager tijdens de Tweede Wereldoorlog? Dat vraagt podiumauteur Luc Timmers zich af.

5 mei (Bevrijdingsdag) en 4 mei (Dodenherdenking) zijn bijzondere dagen om een column te schrijven. Ik vroeg mij af of oorlog en Lijnmanagement iets met elkaar hebben. En plotsklaps realiseerde ik mij dat ook tijdens oorlog en bezetting het managen van bedrijven en organisaties gewoon doorging. Medewerkers gingen naar kantoor en fabriek, managers gaven leiding, namen besluiten. Ook toen moesten resultaten bereikt worden, werd gestuurd op omzet en winst, gemopperd op de baas, en geroddeld onder collega’s. Kortom, het werkende leven ongewoon gewoon.

Hoe voelde dat toen, als Lijnmanager? Als normaal werk? Het knagende gevoel van onjuist, aan iets fouts meedoen wat je niet wilde maar onontkoombaar was? Of het goede doen door het gewone te behouden ondanks alles? Had je medewerkers die plotsklaps niet meer kwamen? Omdat ze Joods of zigeuner waren. Die in het verzet zaten? En dat je dat wist maar niets zei. Of niet wist en het ook niet wilde weten? Medewerkers die, net als jij, honger hadden? De normale routine van acht tot vijf? Of samen iets bekokstoven. Bracht het manager en medewerkers dichter bij elkaar, meer gemotiveerd, samen voor de goede zaak, solidair? Of juist ieder voor zich, wantrouwen, eenzaamheid?

Ik weet het niet. Ik vraag me af of iemand er onderzoek naar gedaan heeft. De rol van de Lijnmanager tijdens de bezetting. Het doen en niet doen, het gevoel, de gedachten, het knagende geweten van de Lijnmanager tijdens de oorlog? Ik weet het niet.

En hoe ik mijzelf, als Lijnmanager, gedragen zou hebben? Wat zou ik gedaan hebben, niet gedaan hebben? Held of lafaard? Of niets, gewoon Lijnmanager? Ik weet het niet.

Past de Lijnmanager tijdens oorlog en bezetting meer bij 4 mei, dodenherdenking, of bij 5 mei, bevrijding? Ik weet het niet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door
Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'