‘Mike en ik zijn dankbaar voor de laatste acht jaar bij Instagram en zes jaar als lid van het Facebookteam. (…) We zijn nu klaar voor het volgende hoofdstuk’. Zo maakte Kevin Systrom afgelopen dinsdag op zijn blog bekend te vertrekken bij Instagram en moederbedrijf Facebook.
Systrom wert in 1983 geboren in San Diego in het zuiden van Californië. Zijn vader was HR-manager. Zijn moeder Diane was marketing directeur bij diverse technologiebedrijven waaronder Zipcar en Monster.
Stanford en Google
Systrom ging na zijn afstuderen aan Stanford University aan de slag bij Google. Na twee jaar als productmarketeer voor diverse producten zoals Google Calender en Google spreadsheets, stapt hij gefrustreerd op bij het bedrijf omdat hij er niet in slaagt snel carrière te maken.
Na zijn vertrek wordt hij actief in de startup Nextstop, dat in 2010 wordt verkocht aan Facebook. In datzelfde jaar start Systrom samen met de Braziliaan Mike Krieger Burbn. Hoewel ze veel geld ophalen, onder meer bij het beroemde investeringsfonds Andreessen-Horowtiz, zagen ze al snel in dat hun product veel te gecompliceerd was. Met Burbn kon je foto’s posten en delen, maar ook inchecken op bepaalde locaties zoals dat kan met Foursquare. Ze besloten zich te focussen op het delen van foto’s: Instagram.
Gekocht door Facebook
Binnen een maand na lancering had Instagram 1 miljoen gebruikers, na een jaar waren dat er al 10 miljoen. In 2012 besefte Mark Zuckerberg dat Krieger en Systrom goud in handen hadden én dat het foto- en later ook videodeelplatform een potentiële bedreiging zou kunnen zijn voor Facebook zelf. Hij besloot een bod te doen. Krieger en Systrom verkochten hun bedrijf dat toen 13 werknemers telde, na twee jaar voor 1 miljard dollar aan Facebook.
De afgelopen zes jaar werken de twee nog steeds aan Instagram, waarbij Systrom de CEO was van Instagram. De samenwerking ging in die beginjaren goed, maar de laaste tijd begon het te wringen. Volgens techblog Techcrunch komt dit door een wisseling van de wacht binnen moederbedrijf Facebook. Kevin Weil was jarenlang het aanspreekpunt voor Systrom en Krieger. Toen deze begin dit jaar vervangen werd door Adam Mosseri ging het bergafwaarts. De twee instagram-oprichters kregen steeds minder autonomie van deze vertrouweling van Zuckerberg, zo schrijft het blog.
Instagram is sinds de overname door Facebook een van de belangrijkste kanalen geworden van het bedrijf en onder tieners en twintigers al veel belangrijker dan Facebook zelf. Het heeft 1 miljard actieve gebruikers en is inmiddels een veelvoud waar van het bedrag dat Mark Zuckerberg er zes jaar geleden voor neertelde.