Zo meldt het Financieele Dagblad. Joost de Beijer staat vanaf zijn aantreden aan het roer van een aantal grote veranderingen en nieuwe initiatieven bij Praxis. In 2015 zegt hij over de doe-het-zelfmarkt in Tijdschrift voor Marketing ‘een grotere piece of the pie’ te willen.
De Beijer is sinds 2008 in dienst bij Maxeda DIY Group, eerst als corporate controller en later als head finance and control. In 2011 wordt hij CFO van Praxis, waar hij drie jaar later de Brit John Colley opvolgt als managing director. De Beijer studeerde in Tilburg en werkte onder meer bij Shell en Deloitte.
In 2014 verruilt De Beijer zijn positie als CFO bij Maxeda voor de CEO-positie bij Praxis. Hij treedt aan in een moeizame tijd voor de kluswinkel. ‘Het waren zeven zware jaren. Niet alleen door de crisis, maar ook door de komst van extra concurrenten’, zegt hij in het tijdschrift.
Nieuwe initiatieven
Vanaf 2015 trekt de markt weer aan. Toch blijft Praxis zoeken naar initiatieven om zich te onderscheiden. De Beijer wordt verantwoordelijk voor de stadswinkels van de keten: ‘Ideaal voor de doe-het-zelver die even snel een klusje moet doen.’ Praxis City wil voor 2021 twintig winkels hebben geopend in steden in heel Nederland. ‘De stadswinkels blijken perfect te voldoen aan de wensen van de klant’, zegt de Beijer over het concept.
Daarnaast is Praxis gestart met eigen tuincentra en een online platform voor jonge klussers. ‘De kennis over klussen neemt af. Zestigplussers kunnen nog goed klussen, maar de jongere generatie is er minder goed in. Daarom zijn we ook de community MAAKK.nl gestart’, aldus De Beijer in Tijdschrift voor Marketing. Op de website kunnen mensen onder andere vragen over klussen stellen en stappenplannen vinden.
Klusmarkt op volle toeren
Maxeda is bezig alle Formido-winkels, een keten die ook onder het bedrijf valt, te sluiten of om te bouwen naar de Praxis-formule. De omzet van de DIY Group liep met 5 miljoen euro terug naar 1,35 miljard euro. De nettowinst lag in het afgelopen gebroken boekjaar met 24 miljoen euro echter drie keer zo hoog als in het vorige. De DIY Group profiteerde van lagere financieringslasten, maar presteerde ook een stuk beter.
De klusmarkt draait in Nederland op volle toeren door het hoge consumentenvertrouwen en de hoge huizenprijzen.