‘Nieuwe ideeën verzinnen is niet zo moeilijk. Ontsnappen aan oude werkwijzen, dat is de uitdaging’, zegt Goudhaantje Chantal Vergouw.
Ze groeide op bij haar grootouders die een familiehotel runden. Dienstverlening en hospitality werden de 39-jarige Chantal Vergouw dus met de paplepel ingegoten. Nu is ze chief operations officer bij ING Commercial Finance en ING Lease NL. De jurist van origine verleende tijdens haar rechtenstudie juridische hulp aan gedetineerden in de Bijlmerbajes. Toch koos ze voor het bedrijfsleven. Ze werd geselecteerd voor een traineeship bij ING en begon als relatiemanager vermogende particulieren, maar ontwikkelde zich binnen het zakelijk bedrijf.
Duizendpoot
Deze voormalige Manager of the Year is sterk in zowel sales als operations. Ze heeft grote transitietrajecten begeleid bij de bank. Zo hielp zij de verzekeringstak ontvlechten. Vergouw valt op door haar drive en betrokkenheid. Haar kracht? Bestaande organisaties scherper en effectiever maken. Deze duizendpoot heeft naast haar werk een groot hart voor mens en dier. Zij is 11 jaar bestuurder geweest bij stichting Spots, wandelt met asielhonden en begeleidt mensen met een psychiatrische achtergrond.
>> Lees ook: de Goudhaantjes-100: meer vrouwen dan ooit
Het maximale eruit halen
‘Ik ben eigenlijk helemaal niet bezig met het thema “talent”. Ik ben wel erg gefocust op het maximale uit mijn leven halen. Niet alleen uit mezelf, maar vooral ook uit de mensen om me heen. Stretchen en leren, mezelf verbeteren; ik leg de lat onwaarschijnlijk hoog. Ik zit niet op die gouden berg talentvol te wezen. Nee. Ik sta veel meer in de delivery-stand. Als je mij inhuurt, mag je eisen dat ik lever wat wij hebben afgesproken en bij voorkeur meer dan dat.’
Wat klanten beweegt
‘Ik ben goed in het definiëren van de strategie en de vertaling daarvan naar tastbare doelen voor mensen op de werkvloer. Wat betekent een strategische beslissing? Welke gevolgen heeft die voor wat we doen en hoe we ons gedragen? Vaak blijft strategie bij een filosofie. Terwijl op de werkvloer, in het dagelijkse contact met de klant, succes wordt bepaald. Ik vind het belangrijk echt te doorgronden wat klanten beweegt om wel of niet zaken met je te doen. Er is maar één iemand die je kan ontslaan. Dat is niet de baas, dat is de klant.’
Transparant over wie ik ben
‘Ook van collega’s wil ik graag weten door welke waarden ze worden gedreven. Wat vinden ze belangrijk in het leven? Waarom komen ze naar hun werk? En ik ben ook transparant over wie ik zelf ben. Juist door die persoonlijke aanpak ben ik in staat om de harde kant van het bedrijf, de KPI’s en de financials, te verbinden met de zachte kant. Normen, waarden en emoties bepalen de onderstroom in een bedrijf. Die zichtbaar maken is cruciaal om mensen positief te beïnvloeden en mobiliseren. “Culture eats strategy for breakfast” is een uitdrukking die ik onderschrijf.’
Mensen laten stralen
‘Als mensen op de juiste plek zitten, kan iedereen een bijdrage leveren. Alleen zitten mensen soms niet op de juiste positie. Mijn uitdaging is om ze daar wel te krijgen en weer te laten stralen. Ik zoek in contact niet naar onderlinge verschillen, maar vooral naar overeenkomsten. Die zijn er, zelfs met mensen die op het eerste gezicht ver van je afstaan. Die connectie is de voorwaarde om als team een prestatie neer te zetten. Als niets je verbindt, kun je wel zeggen: we hebben dezelfde doelstellingen. Ja, ammehoela! De echte winst zit in verbondenheid. Pas dan kun je mensen naar resultaat leiden.’
Chantal Vergouw is dit jaar een van de Goudhaantjes-100. Bekijk ze alle 100:
Dit interview staat in de meest recente printeditie van Management Team, die helemaal in het teken staat van talent. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.