Als er iemand kan (onder-)zoeken waar een kwalitatief goede leidinggevende aan moet voldoen, dan is het Google wel. Het Amerikaanse bedrijf heeft voornamelijk onderzocht wat er voor nodig is om de transitie van een individu (lees: ondernemer) naar een manager succesvol te maken.
Google kwam tot deze 6 kenmerken, die het nieuwe leidinggevenden binnen het eigen bedrijf ook probeert te leren.
1. Groei-mindset
Een ‘groei-mindset’ is nodig, volgens Google. Managers met deze mindset geloven dat de intelligentie van individuen verder ontwikkeld kan worden. Mensen met deze eigenschap zijn vastberaden om te leren, experimenteren en eventueel van koers te wijzigen.
2. Emotionele intelligentie
Emotionele intelligentie is het vermogen om emoties bij jezelf en bij anderen te herkennen. Het is het gereedschap om een (verhoogd) zelfbewustwijn te creeren. En, zo zegt Google, managers die zelfbewust zijn nemen betere beslissingen en communiceren effectiever.
3. Manager-transitie
De transitie van bijvoorbeeld ondernemer naar leidinggevende is geen gemakkelijke. Wees open en eerlijk tegenover peers over de uitdagingen en frustraties die deze verandering met zich meebrengt. Stel je kwetsbaar op en andere lotgenoten komen met nuttig advies, is de overtuiging van Google.
4. Coaching
Het kenmerk van een goede manager is een goede coach te zijn. Google typeert een goede coach aan de hand van de volgende acties:
– het geven van tijdig en specifieke feedback;
– het leveren van harde feedback op een doordachte en motiverende manier;
– op maat gemaakte communicatiestijlen in een één-op-één-gesprek;
– het oefenen van empathisch ‘actief’ luisteren en volledig aanwezig zijn;
– bewust zijn van eigen manier van denken en die van de ander;
– het stellen van open vragen om werknemer volledig te begrijpen.
5. Feedback
Google leert zijn leidinggevenden om consistente feedback te geven, vrij van vooroordelen. Zoek een goede balans tussen de positieve feedback (om te motiveren) en de negatieve feedback (om te leren).
6. Beslissingen maken
Aan de hand van een vijftal vragen probeert Google zijn managers de beste beslissingen te laten maken en duidelijk te communiceren. Het gaat dan om:
– wat ga jij oplossen en is iedereen aan boord?
– waarom is het belangrijk?
– wie is degene die de beslissing maakt (eindverantwoordelijke)?
– hoe wordt de beslissing genomen?
– wanneer kunnen mensen de beslissing verwachten?
Zelf aan de slag? Op de re:Work-website van Google vind je meer guides, tools & case studiesover hoe je een kwalitatief goede manager wordt.