Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geraldine Beker (Head of Industry Facebook): ‘Als leider moet je ook aan je intuïtie werken’

Internationalisering maakt leidinggeven steeds interessanter volgens Geraldine Beker-Bouma, Head of Industry bij Facebook. ‘Het wordt steeds belangrijker om vragen te stellen en je eigen eigen gedachten te toetsen aan ideeën van anderen’’.

geraldine beker facebook

Sinds ruim een jaar is Beker bij Facebook commercieel verantwoordelijk voor alle partnerships met grote automotive- en FMCG-bedrijven (Fast moving consumer goods – red.), zoals Unilever, Heineken en Volvo. Ze stuurt in deze rol een team van zes mensen aan. Daarvoor werkte ze twaalf jaar lang als zelfstandige op interim-basis bij onder meer FrieslandCampina, Swinkels en Vrumona. Met haar ervaring moet ze een brug vormen tussen de FMCG-klanten en Facebook.

Hoe was het om na zo’n lange periode als ondernemer weer in loondienst te treden?

‘Het nemen van die stap heeft me wel een paar slapeloze nachten gekost. De dag voor mijn laatste sollicitatiegesprek kwam de kwestie Cambridge Analytica naar boven. Was ik echt bereid om mijn vrijheid op te geven? Uiteindelijk was ik ervan overtuigd dat een overstap naar een agile, data-driven bedrijf mij een betere marketeer en business owner zou maken. En ik zag dat Facebook op een open en transparante manier verantwoordelijkheid nam voor de Cambridge-kwestie, dus ik heb de sprong gewaagd. Van deze keuze heb ik nog geen seconde spijt gehad.’

Waar zitten de verschillen tussen FMCG-bedrijven en Facebook?

‘De snelheid. Bij FMCG-bedrijven wordt vaak nog op een traditionele manier gewerkt. Er wordt maanden aan een tv-commercial gesleuteld en als die perfect is draait deze een bepaalde periode. Bij Facebook is er een test-and-learn-mindset. Nieuwe producten worden op kleine schaal getest, aangepast en opgeschaald. Het fijne aan de Facebookcultuur is dat niets iemand anders z’n verantwoordelijkheid is. Als je iets wilt veranderen dan is daar ruimte voor.‘

Is het makkelijk om met een FMCG-achtergrond aan te haken bij zo’n snelle cultuur?

‘Zelf had ik altijd een test-and-learn-mindset, omdat ik nieuwsgierig van aard ben. Ik heb mij nooit neergelegd bij een antwoord als ‘zo doen we het altijd al.’ Daarnaast heb ik ervaring in ondernemende bedrijven. Zo heb ik in het verleden geholpen om Routemobiel in de markt te zetten.’

Wat vind je belangrijk in leiderschap?

‘Mijn stijl is om anderen veel ruimte en verantwoordelijkheden te geven. Zelf vind ik het leuk om medewerkers te zien ontwikkelen. Ik probeer altijd mensen aan te nemen die beter zijn dan ikzelf en hun ontwikkeling te ondersteunen. In mijn huidige team zitten een paar mensen die lang bij Facebook werken waar ik elke dag veel van leer. Om relevant te blijven op de werkvloer moet je blijven leren. Daarom stel ik doorlopend vragen. Zeker in een internationale werksfeer is dat belangrijk. Je merkt bijvoorbeeld dat werknemers uit verschillende culturen andere verwachtingen van een meeting kunnen hebben. Het is zaak om je eigen gedachten te toetsen aan hun referentiekader. Door je in de ander te verplaatsen kun je beter samenwerken.’

Hoe ontwikkel jij jezelf als leider?

‘Enerzijds probeer ik veel te lezen. Zo ben ik dol op Blinkist, een app waarbij de belangrijkste lessen uit non-fictieboeken in een kwartier worden besproken. Daarnaast ben ik een tijd veel met persoonlijke ontwikkeling bezig geweest. Hierbij heb ik bepaalde patronen of beelden die ik had bevraagd en doorbroken. Zo heb ik op een gegeven moment het aangedurfd om mijn eerste baan bij Sara Lee op te zeggen. Aanvankelijk maakte ik mij zorgen over zaken als een pensioengat. Dat loslaten van zekerheid heeft mij gevormd en is de opmaat geweest voor een periode als ondernemer.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Welk boek zou jij andere leiders aanraden? 

‘Het boek van Brené Brown over moedig leiderschap’ (Durf te leiden – red.) vond ik zeer inspirerend. Ze draaien om het durven benoemen van bepaalde zaken. Soms merk je dat in een vergadering iets persoonlijks speelt wat niet wordt benoemd. Het vereist moed om zulke zaken bespreekbaar te maken. Je moet het zakelijke en persoonlijke verbinden. Zelf heb ik mijn eigen intuïtie versterkt door met energieën te gaan werken. Als leider moet je naast de rationeel-zakelijke kant ook aan je intuïtie werken. Op die manier kun je verbinden met anderen en beter samenwerken.’

Heb jij leiders die voor jou een inspiratiebron vormen?

‘Er is geen bekende leiderschapsgoeroe die als het ultieme voorbeeld dient, al zijn er een hoop bekende leiderschapsfiguren – van Obama tot Boeddha – waar ik iets van leer. Het grootste voorbeeld is echter mijn moeder: zij was in de jaren zeventig een van de eerste general managers in Nederland. Ze heeft mij en mijn zusje altijd voorgehouden dat je als vrouw heel ver kunt komen. Ze is een belangrijk voorbeeld, al heb ik het op mijn eigen manier gedaan. Ik zocht naar een andere balans tussen privé en werk. Als moeder van drie kinderen heb ik ook een tijd drie dagen per week gewerkt. Maar altijd wilde ik op een zeker niveau blijven acteren om mezelf te blijven ontwikkelen. Daarnaast ga ik eens per half jaar een nieuwe sport uittesten met Aart-Jan van Triest, voormalig CMO van FrieslandCampina en nu CEO at Fitchannel.com. Hij heeft altijd een inspirerende kijk op dingen.’