Dorkas Koenen (1970)
Essent – Directeur Marketing / Member Commercial Leadership Team
Opleiding: Politicologie & Bestuurskunde, VU; Marketing, UvT; Register Marketeer (RM)
Burgerlijke staat: samenwonend
Kinderen: 3
Sport: tennis, schaatsen en wielrennen. “Ik fiets dagelijks 20 kilometer van en naar m’n werk.”
Hobbies: Lezen: moderne en oude geschiedenis. “Ik ben denk ik een van de weinige mensen die het verzamelde werk van Lou de Jong helemaal uit hebben gelezen.”
Auto: Audi A6
Woonplaats: Den Bosch
“Mensen vragen wel eens wat ik lever, vrij naar onze nieuwe marketingcampagne (‘Essent levert’ – PdW). Mijn antwoord daarop luidt: ‘Ik lever concurrentiekracht.’” Dorkas Koenen is graag waar de actie is: aan de voorkant van het bedrijf waar hij werkt. Dat was al zo toen hij in zijn eerste baan begon bij Libertel (later Vodafone) en dat is gedurende zijn hele carrière – Fortis, Robeco en nu dus Essent – zo gebleven. “Ik ben gefascineerd door de markt; door wat maakt dat een klant het ene product wel koopt, en het andere niet. En hoe je ervoor zorgt dat dat voor jou als bedrijf commercieel interessant is. De spanning tussen die twee doelstellingen vind ik razend interessant. Als wij hier bij Essent iedereen die een energiecontract bij ons afsluit een Cartier-horloge zouden schenken, dan waren we in no time veel groter, maar ook failliet. De kunst is om te bewerkstelligen dat klanten bij jou kopen en daar geld aan te verdienen.”
De parels bij Essent
Koenen is één van de mensen die bij Essent zijn aangetrokken om het bedrijf uit de wat hij zelf noemt ‘activeringshoudgreep’ te krijgen. “Er is enorm veel kennis en ervaring binnen dit bedrijf. Ik zie het als mijn taak om al dat potentieel voor de eindgebruiker beschikbaar te maken en daaraan te verdienen. Daarvoor ga ik op zoek naar de parels in dit bedrijf, daar voeg ik mijn creativiteit en realisatiekracht aan toe en zo creëer ik nieuwe proposities die we in de markt zetten.” Volgens Koenen zit Essent boordevol met waardevolle kennis en ideeën, maar heeft het in het verleden gemist aan het vermogen om die te activeren. “Dat is die activeringshoudgreep.”
Extra proposities
Op dit moment heeft Essent zes verschillende aanbiedingen voor verschillende consumentengroeperingen. “Toen ik kwam waren dat er nog twee. Op korte termijn leveren die extra proposities al zichtbaar goede resultaten voor ons op, maar om te kunnen zien wat dat structureel allemaal gaat opleveren, is er meer tijd nodig.” Een belangrijk carrièremoment noemt hij zijn benoeming tot hoofd marketing bij Robeco. “Ik moest voor het eerst op een generieke manier naar marketing kijken, en naar de samenhang met de rest van het bedrijf. Daar kwam ik erachter dat ik het sturen van al die specialisten leuk vond, en dat ik het kon.”
Grote corporates
In de toekomst wil Koenen voor grote organisaties blijven werken. “Ik zie mezelf geen zelfstandig ondernemer worden; ik werk graag met grote aantallen en grote klantendatabases. Het lijkt me leuk om nog eens een stap te maken naar een positie waarin ik niet alleen voor de marketing, maar ook voor het hele saleskanaal verantwoordelijk ben. En dan liefst in een organisatie waar een transitieproces moet worden doorgevoerd. Er moet wel iets in beweging worden gebracht, anders verlies ik na een tijdje m’n interesse.”