Eindelijk beweging in kerstpakkettenland
De markt van kerstpakketten is flink in beweging. Ontving bijna iedereen een jaar of 5 geleden nog een grote doos gevuld met etenswaren en veel houtwol, tegenwoordig kiezen medewerkers zelf hun kerstpakket uit. Leveranciers van traditionele kerstpakketten beleven zware tijden of introduceren zelf eigen keuze kerstpakketten om het verlies te beperken.
In een individualistischer wordende samenleving is het eigenlijk heel raar dat het zo lang heeft gekund dat een ziekenhuis van 4.000 medewerkers iedere medewerker hetzelfde kerstpakket gaf. Dan weet je natuurlijk op voorhand dat slechts een beperkt gedeelte daadwerkelijk wat heeft aan het kerstpakket. Terwijl pensioenen en spaarsystemen 100% kunnen worden toegespitst op de individuele wens van de medewerker, maakten werkgevers pas laat de stap deze trend door te zetten in het kerstpakket, maar nu hebben ze het echt ontdekt!
Kunst
Waren er in 2006 nog een beperkt aantal serieuze spelers op de markt, in 2007 is dit aantal uitgegroeid tot boven de 40. Iedereen ziet dat dit een serieuze markt aan het worden is en men wil hier graag een graantje van mee pikken. Helaas gebeurt dit te vaak uit een defensief standpunt, waardoor bijvoorbeeld een traditionele kerstpakkettenleverancier een kwalitatief slecht eigen keuze concept introduceert. Dit gaat ten koste van de serieuze spelers die deze markt juist willen professionaliseren. Het bevredigen van de behoefte van zowel werkgever als werknemer is een hele kunst. Alleen indien je je als bedrijf hier 100 procent op kunt focussen kun je een professioneel en kwalitatief product leveren. Helaas zijn er teveel spelers gestart die dit niveau niet bereiken en misschien ook wel niet nastreven.
In de puntjes
Werkgevers zijn geneigd enkel te kijken naar de wijze waarop het eigen keuze kerstpakket aan de medewerkers wordt gepresenteerd. Uiteraard is dit een belangrijk startpunt en moet dit tot in de puntjes verzorgd zijn. Maar wat men vergeet zouden juist de belangrijkste punten van aandacht moeten zijn: de aantrekkelijkheid van het keuze assortiment, de waarde van de geschenken, maar ook zeker de professionaliteit van de webshop, logistiek en klantenservice.
Assortiment
Het opmaken van een mooi boekje met het keuze assortiment is één, het binnen enkele dagen afwikkelen van duizenden weborders is een heel ander spel. Een grote eigen keuze kerstpakket leverancier verwerkt op de piekdagen meer orders dan de grote postorderaars op een drukke dag. Dit realiseert een werkgever zich vaak niet en daardoor worden verkeerde keuzes gemaakt.
Werkgevers kunnen niet meer voorbij aan het eigen keuze kerstpakket, maar kies bewust en kijk verder dan alleen een mooi opgemaakte brochure!
Patrick Moreu
Directeur Tintelingen
Patrick Moreu (1977) heeft aan de Haarlem business school Small Business gestudeerd. Voor hij Tintelingen is gestart heeft hij onder meer als projectmanager gewerkt bij de Kijkshop en e-Kadoshop. Vorig jaar was hij finalist bij de Entrepreneur of the Year-verkiezing van Ernst & Young. De balans tussen privé en werk heeft Moreu na 4,5 jaar een eigen bedrijf eindelijk redelijk gevonden. Dit voorjaar treedt hij in het huwelijk met Josien.