Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Op naar de volgende crisis

"Is vier uur ook in 2009 nog steeds Cup-a-Soup-tijd?", vraagt management consultant John van Rouwendaal zich af.

2009 gaat een interessant jaar worden. Iedereen keert namelijk elk dubbeltje drie keer om. Er is minder of zelfs geen ruimte voor leuke ‘aanbiedingen' die toevallig langskomen. Uitgaven worden in eerste instantie beperkt tot enkel het hoogst noodzakelijke. De inkoper zal in 2009 kritischer bij zichzelf te rade gaan wat zijn minimale behoefte is. De verkoper zal in 2009 nog beter moeten luisteren naar de wensen van klanten en zijn aanbod daarop scherper moeten afstemmen.

Als management consultant vraag ik mij sinds halverwege 2008 af wat ik nodig heb om mijn praktijk draaiende te houden. In 2007 twijfelde ik niet over het feit of ik een nieuwe bureaustoel nodig had. Ik wist toen ook zeker dat mijn computer hoognodig vervangen moest worden, want hij was al drie jaar oud.

Nu stel ik mijzelf toentertijd ondenkbare vragen, bijvoorbeeld of ik eigenlijk wel een website nodig heb? Het kan vast nog erger. Zo kan ik me goed voorstellen dat menig bedrijf momenteel verzandt in oeverloze discussies over de meest onbenullige uitgaven. Heb je bijvoorbeeld wel blauwe én zwarte pennen nodig? Is 4 uur ook in 2009 nog steeds Cup-a-Soup-tijd? Tegelijkertijd is de vraag of het bedrijf überhaupt wel moet willen overleven waarschijnlijk niet of, in het gunstigste geval, nauwelijks bespreekbaar.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Deze tijd van economische neergang lijkt mij ook slopend voor de verkoper die nog niet goed heeft leren luisteren naar zijn klanten. De pure ‘pusher' van aanbod zal het zeer moeilijk gaan krijgen in 2009. Persoonlijk kon ik mijn cliënten een tijdje geleden nog wel eens leuke diensten aanbieden waar zij niet direct behoefte aan hadden, maar waar zij indirect of op de lange termijn wel mee waren geholpen.

Met de hand op de knip is men echter niet langer zomaar te verleiden tot zaken die zichzelf niet vrijwel direct terugverdienen. De klantvraag stond natuurlijk altijd al centraal. Nu staat zij echter centraal, middenveld, achterin en op het doel.

Hopelijk kunnen we in 2010 de teugels weer een beetje laten vieren. Ik zie uit naar de dag dat de nieuwe website de lucht in kan. Ik verlang naar het moment dat ik een cliënt weer eenvoudig kan overtuigen van het nut van mijn unieke Champagnesessie. En dan maar weer op naar de volgende crisis.