Op de werkvloer heerst een groot wij-versus-zij-gevoel. Zo neemt de manager besluiten die voor de werknemer onbegrijpelijk zijn. Een scherpe analyse van De Lijnmanager.
Laatst had ik een bijeenkomst met een groep medewerkers om te praten over hun mogelijke plek in de nieuwe organisatie. Een aantal van hen (uiteraard achterin het zaaltje) hoorde mijn verhaal stoïcijns aan, armen over elkaar. Een beetje psycholoog weet dan dat dat een teken is van geslotenheid, het afschermen voor een te intieme benadering. Mooie praatjes van die manager, maar ons maak je de pis niet lauw. Na een tijdje kwam het hoge woord er dan toch uit: "jullie (managers) begrijpen niet wat wij (medewerkers) doen." Oftewel: omdat wij, managers, niet weten wat zij, medewerkers, voor werk doen kunnen wij, managers, helemaal niet beoordelen op welke plek in de organisatie zij, medewerkers, thuis horen. Dat kunnen wij, medewerkers, veel beter.
Beter weten
Ik, manager, was erg blij met deze mening van hen, die medewerkers. Het betekende namelijk dat zij precies wisten hoe onze nieuwe organisatie er uit zal gaan zien. Wat de bestuurlijke uitgangspunten zijn, welke activiteiten waar uitgevoerd gaan worden, welke doelen wij willen gaan bereiken, welke prioriteiten er zijn, welke keuzes gemaakt moeten worden. Al onze communicatieinspanningen hadden dus succes gehad. Zelfs zoveel succes dat zij, medewerkers, het blijkbaar allemaal beter begrepen dan ik, manager. Want hoe de nieuwe organisatie er uit gaat zien weet zelfs ik, die er toch zeer nauw bij betrokken is, niet precies.
Onbegrip
Ik moet eerlijk bekennen, ik weet inderdaad vaak niet wat een medewerker doet. Dat komt meestal omdat ik zijn of haar vak niet beheers, niet de jarenlange ervaring heb die de medewerker wel heeft. Andersom begrijpen medewerkers de manager vaak niet, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de onbekendheid van medewerkers met het vak manager. Het heeft alles te maken met de onbegrijpelijke veranderingen die wij, managers, willen. En de onbegrijpelijke besluiten die wij, managers, nemen. Soms begrijp ik medewerkers niet. Bijvoorbeeld als zij door een van hun, voor mij onbegrijpelijke, handelingen een ernstige verstoring bij onze klanten veroorzaken. Als ik ze daar dan op aanspreek gaan ze mij uitvoerig uitleggen hoe het zo gekomen is, zodat ik het begrijp.
Of vertellen ze mij dat zij mens zijn, en mensen maken nu eenmaal fouten. Dát begrijp toch iedereen? Onbegrijpelijk dat ik dat ik daar geen begrip voor heb.
Erkenning
Uiteraard is het belangrijk dat managers medewerkers begrijpen, dat managers elkaar begrijpen, dat medewerkers elkaar begrijpen, en dat medewerkers hun managers begrijpen. Maar het is een misverstand dat dat begrijpen moet gaan over de inhoud van het werk dat eenieder doet. Begrijpen gaat veel meer over niet twijfelen aan iemands integere bedoelingen. Over de erkenning van de professionaliteit van de ander zonder precies te snappen wat hij of zij doet. Over erkenning van elkaars verantwoordelijkheid en het geloof dat die verantwoordelijkheid naar beste eer en geweten ingevuld wordt.
Wie dat niet begrijpt, begrijpt het niet.
P.S.: "Pahap, wat doet een Manager eigenlijk?", vroeg mijn zoon mij onlangs. "Nou, ik heb vergaderingen, besprekingen, werkoverleggen, onderonsjes, doe mijn email, en nog veel meer." Hij keek mij niet-begrijpend aan. "Maar dóe jij ook iets?"
Eerdere bijdragen:
-
Leren van de werkelijkheid
- Gelukkig ongelukkig
- De vicieuze cirkel van veranderen
- Sorry, ik ben ook maar een manager
- Help, een nieuwe hype!
- Weer-stand is Ver-stand
Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.