Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuw paradigma moet IT, maatschappij en economie draaiende houden

Het afgelopen jaar hebben een reeks van flinke IT-storingen de pers gehaald. Het lijkt erop dat we als maatschappij geaccepteerd hebben, dat het onmogelijk is om 100% procent betrouwbaarheid te bieden op dit vlak. Maar hoe lang houden we dit nog vol, vraagt Podiumauteur Jeroen de Haas zich af.

Het is een goed managementgebruik om risico’s in te calculeren op grond van een gedegen kosten-batenanalyse. Iedereen weet dat het garanderen van de laatste paar procenten beschikbaarheid van ketens naar verhouding de hoogste kosten met zich meebrengt. Het lijkt er nu op dat ‘we met z’n allen’ hebben geaccepteerd dat 100% betrouwbaarheid economisch gezien onverantwoord is en is het waarschijnlijk daarom, dat we de reeks van flinke IT-storingen die het afgelopen jaar de pers gehaald hebben, nog enigszins hebben geaccepteerd. Maar hoe lang nog?

Want inmiddels is de afhankelijkheid van IT-systemen in het maatschappelijk verkeer enorm. Mede door de vervlochtenheid van allerlei processen en systemen is de potentiële impact van falende IT sterk toegenomen. Denk aan communicatie, financieel verkeer, beheer en bediening van infrastructuur (bijvoorbeeld voor auto-, trein-, vlieg- en scheepvaartverkeer), medische apparatuur, ondersteuning van allerhande bedrijfs- en productieprocessen. Dit stelt hogere eisen dan voorheen aan de beschikbaarheid, daar twijfelt niemand aan. De complexiteit van IT-ketens is vaak echter niet gering en het einde daarvan lijkt nog lang niet in zicht. De kans op verstoringen is groot en hun maatschappelijke impact en kosten nemen toe.

Menselijk handelen

Is het een publiek geheim dat in de meeste gevallen geen navenante maatregelen zijn getroffen om de verslechterende risico’s goed te managen? Illustratief is de voorspelling van Gartner dat in 2015 zo’n 80% van alle majeure IT-outages veroorzaakt zal worden door menselijk handelen. In de helft van de gevallen, schat het bureau in, gaat dat gebeuren tijdens het doorvoeren van changes. In een wereld waarin systemen 24x7x365 beschikbaar moeten zijn, zijn de change windows uitermate beperkt. Gezien de sterk toegenomen complexiteit van IT-infrastructuren is het dus wachten op de volgende storing die ingrijpt in ons dagelijks leven.

Natuurlijk is het niet zo dat er niets aan gedaan wordt om deze problemen te voorkomen en gevolgen van storingen en outages te beperken. Er is al veel geïnvesteerd in redundante systemen en in high-availability-systemen. En er is geïnvesteerd in disaster-recovery-voorzieningen en veel meer. Maar de hoge kosten en investeringen in weer nieuwe maatregelen staan op gespannen voet met de flinke druk om verdere kostenreducties door te voeren.

Hefboomeffect

Wij zijn in het stadium gekomen dat veel CFO’s ’s nachts niet meer wakker liggen over het managen van financiële zaken die impact hebben op cashflows en winstgevendheid. Inmiddels lijkt de beschikbaarheid van hun IT-systemen die kritisch zijn voor de verkoopkanalen en primaire processen hun grootste zorg te zijn. Als de verkopen afgeremd worden of zelfs (tijdelijk) helemaal stil komen te liggen door falende IT treedt een hefboomeffect op van stijgende kosten en dalende omzetten, om nog maar niet te spreken van gevolgeffecten als schadeclaims en verlies van klanten. Het netto-effect op de brutomarge is een ware nachtmerrie.

In dit licht bezien is het onvoorstelbaar dat het overzien van complexe IT door de hele waardeketen heen over het algemeen nog steeds wordt gedaan door alleen mensen, of mensen in control centers die reageren op impulsen vanuit diverse waarschuwingssystemen. Natuurlijk zijn die voorzien van dashboards en geavanceerde tools en zijn het capabele professionals. Maar er wordt zo langzamerhand wel heel erg veel van ze gevraagd als zij niet alleen real-time moeten monitoren en ingrijpen als zich problemen voordoen, maar ook proactief allerlei preventieve maatregelen moeten uitvoeren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het nieuwe paradigma

Onbekendheid met de oplossingen die inmiddels bestaan, is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van het feit dat échte automatisering van IT-beheer nog maar relatief weinig wordt toegepast. Waar autonome expertsystemen in staat zijn om op machinesnelheid duizenden waarnemingen tegelijk te analyseren en evenzoveel handelingen tegelijk uit te voeren, wordt in de praktijk nog steeds gezocht naar nog meer toepassen van de aloude maatregelen om dat werk te doen. Terwijl is bewezen dat intelligente, zelflerende robots problemen kunnen voorzien en dienovereenkomstig proactief kunnen handelen en de meantime to resolve met gemiddeld 60% terug kunnen dringen, huren de meeste bedrijven nog steeds knappe koppen met een vracht aan tools in voor een ‘mission impossible’.

Het tot nu toe geldende paradigma lijkt nog steeds te zijn dat alles staat of valt met het inhuren en organiseren van de juiste mensen, die je vervolgens leert met verbeterde processen optimaler te werken die processen ten uitvoer te brengen met behulp van nog meer tools. Maar: als je blijft doen wat je deed, blijf je krijgen wat je hebt.

Het nieuwe paradigma is dat organisaties al lang beschikbare autonome expertsystemen nu gaan inzetten om complexe IT door de hele keten heen te overzien en pro-actief te beheren. Door hun aard dwingen die expertsystemen bovendien een systematische procesinrichting af en voeren daarbij ook autonoom complexe beheerstaken uit, met voorspelbare resultaten, 24×7 uur, dus altijd. De IT-organisaties die met deze technologie ondersteund worden, richten zich vooral op het optimaal ondersteunen van de business en het orkestreren van de overall architectuur. Een wereld waarin de rollen omgedraaid zijn en niet alleen de CFO’s, maar alle belanghebbenden blijven krijgen waar ze dagelijks op rekenen. En bovendien tegen veel lagere kosten.
 

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Jeroen de Haas, sinds december 2010 Business Development Director bij IPsoft. Hij werkte al zo'n twintig jaar in commerciële en managementfuncties bij verschillende internationale technologiebedrijven. Jeroen is al vaker gastspreker geweest op innovatiefora.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.