Je wordt in de media doodgegooid met de crisis. Podiumauteur George van Dam pleit voor een ander perspectief: het ikke ikke ikke perspectief.
Als je goed kijkt naar de rode draad in de berichtgeving over de crisis, dan zie je dat het telkens gaat over wie of wat de oorzaak is, wie moet compenseren wat mij is aangedaan en als belangrijkste het morele oordeel over de ander. En ook hier is het de pot die de ketel verwijt. Want we zijn allemaal verwend, hebberig én slachtoffer: grootverdieners en kleinverdieners, werkend en gepensioneerd, jong en oud, dik en dun, hoog en laag opgeleid.
Ikke ikke ikke perspectief
Wat houdt het ikke ikke ikke perspectief in? We weten allemaal wat ikke ikke ikke betekent: vooraanstaan als er iets wordt uitgedeeld. Lekker met de wind mee zeilen. Dat kan iedereen. Maar als het gaat stormen en er moet worden ingeleverd geldt plotseling het hullie-zullie principe. Ofwel: laat iemand anders er maar voor opdraaien. Daarmee steken we onze kop in het zand.
Het wordt tijd om die kop uit het zand te halen, te accepteren wat er aan de hand is, zelf je eigen verantwoordelijkheid nemen en aan de slag gaan. Accepteren wat er is, eerst pijn lijden voordat je verder kunt gaan. Dingen echt anders aanpakken. Ikke ikke ikke, maar dan ook in crisistijd.
Over de auteur:
Podiumauteur George van Dam is DGA en Founder van Effeqt Group
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.