Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Margriet Guiver-Freeman, directeur/eigenaar Guiver Freeman Ltd

Hoe gaat u ervoor zorgen dat de BV Nederland in 2008 innoveert? Die vraag legden wij voor aan de deelnemers van ons project BV Nederland. Vandaag geeft Margriet Guiver-Freeman antwoord: "De BV Nederland moet de komende tijd vooral innoveren op het intermenselijke vlak."

Het proces van innovatie draait erom dingen op een nieuwe (en zo mogelijk ook betere) manier aan te pakken (Wikipedia).

Als coach van ondernemers en professionals ben ik doorlopend bezig met innovatie op individueel niveau. Het is immers mijn werk om mijn cliënten dingen op een betere manier te laten aanpakken, onder het motto: Wij halen het beste in u naar boven!

Handelsbalans
Helaas zijn er in dit land ook mensen die er beter in slagen om – mijns inziens misbruik makend van de vrijheid van meningsuiting – het slechtste in anderen naar boven te halen. Dat doen ze met hun polariserende en generaliserende opmerkingen over bepaalde ‘bevolkingsgroepen'.

Ze kwetsen daarmee niet alleen een groot aantal medelanders, het doet ook ons land als geheel geen goed. Nederland heeft in de afgelopen jaren flinke imagoschade opgelopen en dat merken we op vele terreinen. Vele ‘buitenlanden' handelen minder graag met ons dan ze in het verleden deden – met consequenties voor onze handelsbalans.

Gelukkiger geworden?
Er komen minder buitenlandse studenten in Nederland studeren en veel van de beste Nederlandse studenten gaan naar universiteiten in het buitenland. Die ‘braindrain' maakt onze universiteiten minder toonaangevend dan ze eeuwenlang waren.

Het aantal vacatures in Nederland is al lang aan het stijgen en toch komen op de arbeidsmarkt nog steeds hele groepen (bijvoorbeeld vrouwen, ouderen, mensen van niet-Nederlandse afkomst) niet aan de bak. Het grootkapitaal heeft in de afgelopen jaren steeds meer te zeggen gekregen in het land en zijn we daar als BV Nederland beter van geworden? Kijk naar de zorg of naar het onderwijs – heeft al het gerommel richting ‘marktwerking' de zaak verbeterd? En zijn we er gelukkiger van geworden?

Positief denken
Als coach werk ik vanuit de overtuiging dat ieder mens en iedere organisatie in de kern goed is en goed wil. Pas als mij het tegendeel is bewezen, houd ik op met die positieve benadering. En dan ga ik niet onmiddellijk over op het andere uiterste – een negatieve benadering. Nee, dan zit er altijd nog een periode van ‘volgen en niet benaderen' tussen – die ook oneindig kan zijn.

Ik geloof in ‘the power of positive thinking', want die heb ik in mijn leven al keer op keer ervaren en ook bij anderen goed zien werken. Als het niet zo modieus zou klinken, zou ik nu ook nog kunnen verwijzen naar The Secret….

Beste naar boven
Ik vind dat ‘de BV Nederland' de komende tijd vooral moet innoveren op het intermenselijke vlak. Ik ga dus door met coachen en roep iedere lezer op om allen die zij in hun leven tegenkomen de kans te geven. Om te ontdekken én te laten zien wat zij in hun mars hebben en hen te mogelijkheid te geven om die talenten te ontwikkelen. Want: Wat erin zit moet eruit kunnen komen – nog een oud motto van mij.

Als we ons allemaal richten op wat wij zelf kunnen doen en hoe wij zelf kunnen handelen om het beste in alle mensen naar boven te halen, zou de technologische innovatie dan niet vanzelf ook volgen?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees deel I in de serie BV Nederland: de mening van Alexander Kuit.