Waarom zoveel organisaties slecht functioneren? De meeste managers zijn kleurenblind.
Onlangs zag ik een kaartje bij één van de collega's op het bureau staan met allerhande gekleurde bollen. Bij navraag bleek hij de cursus Management Drives gevolgd te hebben, waarin door middel van gekleurde bollen bepaald wordt wat voor persoonlijkheid iemand is. Een (uiteraard) unieke combinatie van geel, groen, oranje, blauw, rood en paars vertelt of je analytisch ingesteld bent, wilt samenwerken, gericht bent op resultaten, op zoek bent naar zekerheid, durf hebt of op zoek bent naar veiligheid.
Da's leuk om te weten, maar de bedoeling is natuurlijk dat je jouw eigen kleuren vergelijkt met die van een collega, die (uiteraard) een eigen unieke combinatie van kleuren heeft. Door elkaars kleuren te vergelijken kun je achterhalen of je bijvoorbeeld goed bij elkaar past, of dat je juist, als je niet (op)past, meteen al ruzie krijgt. Of dat je elkaar kunt aanvullen als je maar rekening houdt met elkaars kleurverschillen. Voor een manager is deze kleuren informatie van essentieel belang om te kunnen beoordelen of zijn team een evenwichtige samenstelling heeft, of juist niet.
Kleur bij kleur
Bij een organisatieverandering willen wij de mensen (her)groeperen in teams die een bepaalde vakkennis hebben, of die zorgen voor een afgesproken resultaat, of die ervaring en routine hebben in van te voren bekende werkzaamheden. Dat is niet slim dus. Beter kan een nieuwe organisatie gebaseerd worden op kleur. Maak blauwe teams met mensen die niet willen veranderen, oranje teams voor collega's die vooruitgang willen, rode teams voor de durfals, enzovoort. Op die teams zet je een manager die ook van die kleur is, want die begrijpt zijn medewerkers als geen ander. Als er iemand aangenomen moet worden hoef je alleen even zijn Management Drives kleuren te weten en hopla, het team waar hij thuis hoort én zich thuis voelt is bekend.
Kleurrijk
In het managementteam moeten de verschillende teammanagers van elkaar weten welke kleuren zij hebben, én zij moeten de Management Drives theorie verrekte goed kennen. Want dan herkennen en erkennen zij elkaars kleuren, en daarmee elkaars sterktes en zwaktes, en daar kunnen ze dan mooi rekening mee houden. Zij begrijpen en respecteren elkaar, geven elkaar de ruimte, en men weet precies welk actiepunt door welke manager het beste opgepakt kan worden. De directeur kan lekker neutraal zijn, of waar nodig iedere kleur aannemen. Voor ieder soort probleem heeft hij wel een manager die met graagte dat probleem zal aanpakken.
Je kunt ook proberen van kleur te veranderen, maar daar kan de Management Drives theorie niet zo goed tegen. Net zo min overigens als al die andere kleuren theorieën, zoals daar zijn de denkhoeden van Bono (die heeft zes kleuren), het kleurendenken van De Caluwé (met maar vijf kleuren) en Spiral Dynamics (die heeft er acht).
Zwartkijkers
Het meest eigenaardige is wel dat al deze theorieën het nooit hebben over die mensen die ik iedere dag weer tegenkom: de zwartkijkers. Wat wel weer past is dat ik mij daar groen en geel aan erger, een rode waas van voor de ogen krijg, witheet van kan worden. Ze drijven mij af en toe tot wanhoop.
P.S.: Men heeft ontdekt waarom zovele organisaties zo slecht functioneren. Dat komt niet door gebrek aan charismatisch leiderschap, wordt niet veroorzaakt door slechte communicatie, het ontbreken van concrete doelen is niet de reden, noch verstikkende bureaucratie of de vele onafgemaakte reorganisaties. Nee, uit onderzoek is onomstotelijk vast komen te staan dat er slechts één reden is voor dit disfunctioneren: de meeste managers zijn kleurenblind.
Eerdere bijdragen:
- Onbegrijpelijk
- Leren van de werkelijkheid
- Gelukkig ongelukkig
- De vicieuze cirkel van veranderen
- Sorry, ik ben ook maar een manager
Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.