Zelfs als de coronacrisis voorbij is, is de kans groot dat we niet meer elke dag naar kantoor gaan. En ondanks dat thuiswerken goed is voor de productiviteit wil dat niet meteen zeggen dat het alleen maar voordelen brengt. Als je als bedrijf op de lange termijn wilt groeien, red je dat niet alleen met een verhoogde productiviteit zeggen de onderzoekers. Als bedrijf heb je juist innovatie nodig.
Maar hoe stimuleer je innovatie als iedereen thuiswerkt? De onderzoekers spraken senior leidinggevenden van meer dan twintig organisatie wereldwijd in verschillende sectoren. Van vernieuwende, digitale organisaties tot meer traditionele bedrijven. Tijdens de gesprekken kwam het volgende vaak voorbij: zorg ervoor dat teams kunnen samenwerken en creëer ook ruimte voor conflicten. Beiden zijn essentieel om kansen voor innovatie te creëren, zo schrijven de onderzoekers in een artikel op Mit Sloan Management Review.
Om te kunnen innoveren is het belangrijk dat managers ideeën van elk niveau in de organisatie te horen krijgen en dat ze proberen de meest kansrijke ook daadwerkelijk uit te voeren. Toen we allemaal nog op kantoor werkten, was dat een stuk makkelijker. Als manager kwam je collega’s tegen op de werkvloer, tijdens vergaderingen en bij de koffieautomaat. Dat zijn allemaal momenten dat spontane ideeën en discussies ontstaan. Volgens de onderzoekers moeten managers nu zelf actief op zoek gaan naar deze ideeën door meer één-op-één contact te initiëren, zowel met het team, andere werknemers en de C-Suite.
1. Laat het vertrouwen toenemen
Om de samenwerking te verbeteren is het belangrijk dat leiders bewust één-op-één contact leggen met werknemers. Deze gesprekken zorgen er namelijk voor dat vertrouwen toeneemt. Als je elkaar niet goed vertrouwt, maakt dat innoveren moeilijker. Een senior vice president van een toonaangevend telecommunicatiebedrijf vertelde de onderzoekers dat hij merkte dat een teamlid problemen had. Hij belde die persoon vervolgens op en dat korte, spontane telefoontje bevorderde direct de relatie. Het zorgde voor meer betrokkenheid. Werknemers moeten de vrijheid voelen om ideeën aan te dragen.
Volgens de onderzoekers moeten managers individuele uitdagingen van teamleden begrijpen en erop inspelen. De CFO van een technologiegigant gaf aan dat ze zich probeert te verplaatsen in de mensen in haar team. Hierdoor is ze in staat ondersteuning te bieden waar haar teamleden daadwerkelijk iets aan hebben. Dat bevordert de samenwerking en betrokkenheid.
2. Spreek ook mensen buiten je eigen team
Leiders doen er goed aan om ook contact te zoeken met werknemers die niet direct in hun eigen team zitten. Denk bijvoorbeeld aan de medewerkers die veel in contact staan met klanten. Het is belangrijk dat ook deze groep suggesties kan delen en dat daarnaar geluisterd wordt.
Een senior vice president van een toonaangevend technologiebedrijf vloog voor corona de hele wereld over om bij senior managementvergaderingen te zijn. Nu gebruikt hij die tijd om virtuele vergaderingen bij te wonen die zijn managers hebben met de zogenoemde eerstelijnsmedewerkers. Hij wordt hierdoor toegankelijker voor meer medewerkers. Hij merkt dat werknemers op verschillende niveaus eerder hun ideeën met hem delen en dat het de band en samenwerking versterkt. Daarnaast kan het silo-denken voorkomen.
3. Contact met C-Suite
Als manager wil je natuurlijk dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt met de ideeën van je team. Waar managers voorheen makkelijk tijdens vergaderingen of bij een borrel in contact kon komen met de directie, moet een leidinggevende nu zelf direct contact leggen. Directe, één-op-één communicatie voorkomt dat nieuwe ideeën bedolven raken onder vele e-mails en maakt het ook mogelijk dat de samenwerking verbetert. Door dit contact voor belangrijke vergaderingen te zoeken, is de directie al bekend met de innovaties die een manager introduceert en er kan eerder steun ontstaan.
4. Zorg voor tegenspraak
Innovatie bereik je niet alleen met meer vertrouwen en een goede samenwerking. Je hebt juist ook discussies nodig om ideeën en concepten te verbeteren. Managers kunnen daarom ruimte creëren voor deze discussies en tegengestelde perspectieven bij elkaar laten komen. Voorheen had je namelijk spontane discussies en gesprekken op de werkvloer. Managers doen er goed aan om tegenstellingen en argumenten uit te vergroten. Zo krijg je volgens de onderzoekers tijdens een virtuele vergadering een levendiger debat.
De onderzoekers spraken een vice-president van een technologiegigant die aangaf verhalen en metaforen te gebruiken om complexe ideeën te vereenvoudigen. Ook overdreef hij de verschillende standpunten, waardoor er een creatievere discussie plaatsvond.
Een vicepresident strategie van een adviesbureau zag ook voordelen van thuiswerken. Externe deskundigen en collega’s die op afstand werken, haken makkelijker aan bij een digitale meeting, dan een vergadering op locatie. De vicepresident presenteerde de verschillende meningen vervolgens als tegenovergestelde standpunten. Door dit uit te vergroten ontstond er een levendig debat.