Het afgelopen jaar nam de webwinkel uit Rotterdam al 578 nieuwe krachten in dienst, waarmee de teller nu op 1500 Coolbue’ers staat. Tegelijk groeide de omzet met 54 procent naar 555 miljoen euro.
Om die groei door te kunnen trekken zijn er meer handen nodig, onder meer op het hoofdkantoor in Rotterdam, maar ook voor het logistieke centrum in Tilburg en in fysieke Coolblue-winkels zoals in Rotterdam en Antwerpen en twee nog te openen winkels. “Het gaat om een heel divers pallet aan vacatures”, zegt Zwart. “Van software en logistieke medewerkers tot klantenservice en finance.”
De spil in de recruitementstrategie van Coolblue is een aparte website met alle vacatures, inclusief video’s over die baan en potentiële collega’s. Zwart: “Dat is vrij effectief en zorgt ervoor dat er jaarlijks vele tienduizenden mensen bij ons solliciteren.”
Recruiters
Om 1.000 mensen aan te nemen heb je – volgens de berekeningen van Coolblue – een aanbod van 50.000 kandidaten nodig. Oftewel, het bedrijf neemt amper 2 procent van alle werkzoekers aan. Om die lawine aan sollicitaties te kunnen verwerken is de jacht ironisch genoeg ook geopend op een reeks nieuwe recruiters.
De aanbodkant is kortom niet het grootste probleem, “het meest complex is natuurlijk het selecteren van geschikte mensen”, zegt Zwart. Dat is bij de selecte groep van software-ontwikkelaars het lastigst. “Dat is voor ons een Europees vraagstuk.”
Met de Engelstalige versie van de vacaturesite (‘Coolblue is growing and, currently, the sky is the limit‘) worden ontwikkelaars uit onder meer Portugal en Spanje aangetrokken, inclusief relocation package met tickets, praktische ondersteuning en een taalcursus.
Schaars
Of er aan het einde van dit jaar daadwerkelijk 1000 geschikte mensen zijn aangenomen moet nog blijken. “Een talent is per definitie schaars, benadrukt Zwart. “Hoge werkloosheid of niet, het blijft een uitdaging.”
Zwart verwacht niet dat de instroom van nieuwe collega’s na dit jaar opdroogt. “In 2017 zullen we vast nog wel verder groeien.”