Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal 'viraal' gaat op de sociale media? 6 tips van marketing professor Jonah Berger.

Hoe zorgt u er voor dat uw verhaal of idee ook rondgaat als een lopend vuurtje? Dat laat Jonah Berger (@j1berger), professor marketing aan Wharton, in zijn boek ‘Buzz’ zien. Hij legt uit hoe mond-tot-mond reclame werkt. Zo krijgt u goed zicht op welke factoren u moet letten wanneer u uw eigen idee aan grote groepen mensen wilt overbrengen.

'Maar ik ben geen marketeer'

Denk nou niet “Ik ben geen marketeer, dus ik hoef me daar geen zorgen om te maken’. Want ga maar eens na – hoe vaak moet u een boodschap over de bühne brengen? Een koerswijziging van uw organisatie aankondigen, of een nieuw product presenteren?
Ook in uw vrije tijd zult u vaker dan u zich realiseert een idee overbrengen. Bijvoorbeeld omdat u als bestuurslid van de lokale sportvereniging op zoek bent naar nieuwe leden, of iets bij de gemeente voor elkaar wilt krijgen. Uiteindelijk proberen we allemaal ons idee over te brengen en anderen ergens van te overtuigen. En hoe meer ambassadeurs u heeft voor uw ideeën en plannen, hoe beter dat lukt.

De 6 tips van Berger

Dat doet hij aan de hand van zes bouwstenen. Probeer die te combineren: hoe meer bouwstenen u inzet, hoe groter de kans dat anderen uw verhaal overnemen en doorvertellen.

#1 Sociaal wisselgeld

Geef uw boodschap sociale waarde. Uw boodschap is opmerkelijk, heeft een spelelement of is alleen voor insiders bestemd. Door dat sociale wisselgeld versterken mensen hun imago of krijgen ze een positief gevoel over zichzelf wanneer ze de boodschap delen met anderen. Immers: je laat zien dat je nieuwste van het nieuwste kent, kennis van zaken hebt of een positieve prestatie hebt neergezet. Het succes van Runkeeper (een app voor hardlopers) is hierop gebaseerd: als je hard hebt gelopen, dan deel je dat met je vrienden. Die daardoor niet alleen weten hoe sportief jij bent, maar ook zo van het bestaan van Runkeeper horen.

#2 Triggers

Triggers zijn de stimuli waardoor mensen aan een bepaalde boodschap moeten denken. Iedere keer dat mensen de trigger zien of horen, doet ze het denken aan dingen die eraan verbonden zijn: jouw verhaal. Cup-a-Soup had dat goed voor elkaar met zijn campagne ‘4 uur Cup-a-Soup’.

#3 Emotie

Emoties met een ander delen – dat is de sociale lijm. Mensen delen graag verhalen die emotie veroorzaken. Zowel positieve als negatieve emoties zorgen ervoor dat mensen dingen doorvertellen: als de emotie maar heftig is. Wilt u dat uw verhaal wordt doorverteld? Zorg ervan voor dat het een gevoelige snaar raakt.

#4 Publiek zichtbaar

Hoe beter iets zichtbaar is, hoe meer mensen het met elkaar delen, erover praten en het bijbehorende gedrag gaan nadoen. Het is de reden waarom mensen plastic tasjes van de ene winkel liever blijven gebruiken dan de ander. Waarom Apple als ondertekening van emails standaard heeft geprogrammeerd ‘verzonden van mijn iPhone’. En het appeltje op de laptop ‘ondersteboven’ staat als je laptop dicht is: zo staat het logo goed voor degene tegenover u als de laptop open staat!

#5 Praktisch nut

Mensen helpen graag andere mensen, bijvoorbeeld door nuttige informatie te geven. Dat geeft je een goed gevoel. Dus vertel je graag over een filmpje dat iets ingewikkelds juist helder uitlegt, of een boekrecensie waar je collega misschien wel wat aan heeft.

#6 Verhalen

Verhalen geven een kapstok om informatie met elkaar te delen. En hoe boeiender het verhaal – hoe vaker het wordt doorverteld. Moet u een reorganisatie aankondigen? Harde cijfers over lage marges en dalende omzet komen dan vaak niet over. Een verhaal uit de praktijk doet dat wel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met deze bouwstenen weet u zeker dat anderen uw boodschap doorvertellen. En nog een afsluitende tip: deel het op LinkedIn.

Bovenstaand artikel is geschreven door Yolanda van Heese. Ze coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Tevens is zij een van de oprichters van Leaders Online en schrijfster van het boek Leaders Online, social media voor leiders die willen bijblijven.