Hoewel je als ondernemer vooral bezig wilt zijn met ondernemen, is het bijhouden van een boekhouding van essentieel belang. Ondanks dat het sorteren van al het papierwerk saai is en je met allerlei regels, wetten en uitzonderingen te maken hebt, kun je als ondernemer ook juist je voordeel doen met een degelijke boekhouding. Het geeft je namelijk waardevolle inzichten in de financiële staat van je bedrijf als je gebruik maakt van de juiste tools.
Maar hoe doen ondernemers tegenwoordig hun boekhouding? Doen ze het zelf? Of besteden ze het juist uit aan een boekhouder of accountant? Maken ze gebruik van een slim online boekhoudprogramma of voert Excel nog altijd de boventoon? En is die oude schoenendoos die uitpuilt met bonnetjes echt verleden tijd?
Boekhoud-plezier
Dat vroeg International Card Services (ICS) zich ook af. De creditcardmaatschappij, verantwoordelijk voor de uitgifte en het gebruik van Mastercard- en Visa-creditcards in ons land, onderzocht de manier waarop zzp’ers en ondernemers met maximaal 20 werknemers hun boekhouding doen.
De belangrijkste conclusie is dat de overgrote meerderheid van de ruim 500 ondervraagde zzp’ers en kleine ondernemers (89 procent) de boekhouding zelf bijhoudt. De helft schakelt hierbij incidenteel de hulp van een boekhouder in, bijvoorbeeld bij het opstellen van een jaarrekening of voor de jaarlijkse belastingaangifte. Slechts één op de tien zelfstandigen besteedt de administratie nog volledig uit.
Bijna de helft (44 procent) van de zelfstandigen die de administratie (gedeeltelijk) zelf bijhoudt, is hier gemiddeld minder dan één uur per week aan kwijt. Een derde is hier wekelijks één tot drie uur mee bezig.
Daarnaast geeft 23 procent aan veel plezier te hebben in het bijhouden van de administratie, want zij beoordelen dit met een rapportcijfer van 8 of hoger. Maar het gros van de ondernemers wordt nog altijd niet warm van boekhouden; gemiddeld beoordeelt men het bijhouden ervan met een 5,6.
Schoenendoos met bonnetjes
Iedere (startende) ondernemer kent het beeld van de hoge stapel kassabonnetjes wel. Ondanks de toenemende digitalisering is de spreekwoordelijke ‘schoenendoos met bonnetjes’ nog steeds geen verleden tijd.
Ruim een kwart van de ondernemers die de administratie (gedeeltelijk) uitbesteedt, houdt bepaalde financiële zaken nog altijd op papier bij en levert alle bonnen en documenten in een doos of een map aan bij de boekhouder, die de cijfers dan in een boekhoudprogramma invult.
Inmiddels gebruikt iets meer dan 50 procent van de ondernemers een boekhoudprogramma; 31 procent doet dat online en 20 procent maakt gebruik van een offline boekhoudprogramma. Verrassend is dat zelfs een kwart nog de administratie bijhoudt in een programma dat niet specifiek gericht is op boekhouden, zoals Excel.
Online boekhoud-tools
Online boekhoudprogramma’s zoals Moneymonk, e-Boekhouden of InformerOnline nemen wel toe in populariteit. Omdat een online boekhouddienst is ontwikkeld voor gebruikers zonder boekhoudkennis, is het eenvoudig in gebruik. Alle boekhoudregels zijn voorgeprogrammeerd en wanneer je iets wilt doen wat boekhoudkundig niet correct is, wordt je actie geblokkeerd. Er zijn stap voor stap handleidingen beschikbaar in de kennisbank van de meeste aanbieders, die je precies vertellen hoe je het dan wel moet doen.
Van de ondernemers die hun boekhouding online bijhoudt, is een derde in de afgelopen twee jaar overgestapt op de online tool. Belangrijkste redenen om over te stappen op een online boekhoudmethode zijn gemak (56 procent), overzichtelijkheid (52 procent) en zelf grip houden op de financiën (42 procent). Boekhouden via een app is niet erg in trek, want slechts 10 procent vindt die optie een aantrekkelijke mogelijkheid. De online programma’s worden met name op de computer gebruikt.
Kostenbesparing
Kostenbesparing is een andere belangrijke reden om gebruik te maken van een online boekhoudtool. Een op de vijf respondenten geeft aan dat zij gebruikmaken van een online programma omdat zij een boekhouder of accountant te duur vinden. Ongeveer 27 procent van de ondernemers die (incidenteel) een accountant inschakelen is tussen de 1.000 en 2.500 euro per jaar kwijt. Voor 8 procent lopen deze kosten zelfs op tot 5.000 euro.
“Het is in deze tijd van digitalisering geen verrassing dat online boekhoudoplossingen steeds populairder worden. Met behulp hiervan kan bijvoorbeeld de btw-aangifte direct online worden ingediend,” zegt Marjolein Gerritsen, Directeur Klant & Markt van International Card Services.
“Het gebruik van een creditcard biedt een ondernemer overzicht over de uitgaven die hij of zij doet. Mede daarom zien wij ook dat steeds meer zzp’ers en ondernemers gebruikmaken van een zakelijke creditcard, voor zichzelf of voor hun medewerkers. De creditcardbetalingen kunnen vervolgens automatisch worden ingeladen in een online boekhoudtool, wat een hoop tijd bespaart aan het einde van de maand.”
Om ondernemers kennis te laten maken met online boekhouden en zakelijke creditcards biedt International Card Services bij aanvraag van een Visa World Card Business een jaar lang gratis gebruik van online boekhoudprogramma e-Boekhouden.nl. Kijk voor meer informatie op www.worldcardbusiness.nl/zakendoen.