De een z'n … Enfin, u weet wel. AZ is sponsorloos en dat is een gouden kans voor u.
De DSB Bank is officieel failliet, sinds vanochtend. AZ is hierdoor zijn hoofdsponsor kwijtgeraakt. En dat in de week dat AZ Arsenal en Ajax op bezoek krijgt. En volgende week voor de beker tegen Spakenburg speelt, altijd lastig.
Hoe overleeft AZ zonder de financiële steun van Dirk Scheringa en zijn gevallen DSB-bank? Een mooie kans voor u, want u doet er goed aan om sponsor van de voetbalclub te worden, vindt ’s lands bekendste sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake.
Meneer Van den Wall Bake, waarom is sportsponsoring aantrekkelijk voor bedrijven?
"Elke onderneming wil en moet communiceren met de doelgroep. Het is daarbij belangrijk zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dat kan door middel van advertenties in de krant of door tv-spotjes, maar een ander middel is sportsponsoring. Zeker in het geval van AZ is dat heel aantrekkelijk. Als je shirtsponsor wordt, kom je met je naam op tv en in de krant, want de populariteit van voetbal genereert heel veel aandacht. Je kunt klanten meenemen naar een voetbalwedstrijd, je kunt een speler een clinic laten houden voor je medewerkers, je kunt in het stadion van alles organiseren voor je klanten, jouw bedrijfsteam een wedstrijd laten spelen tegen het eerste van AZ, kinderen van de relaties hebben een onvergetelijke penaltymiddag; als je een beetje creatief bent is deze lijst eindeloos te maken. Als bedrijf kun je jezelf onderscheiden door een sportclub te sponsoren, je kunt er veel mensen mee plezieren en veel mensen mee bereiken."
Toch stappen veel bedrijven uit sportsponsoring. In de autosport is dat schering en inslag.
"Zal ik u eens wat vertellen? Er stoppen veel meer bedrijven met reclamespots op radio en tv of advertentiecampagnes. Maar daar hoor je nooit iemand over. Staakt een bedrijf zijn sponsoractiviteiten, en dat zijn er echt niet veel, dan is het voorpaginanieuws. Er zijn veel meer bedrijven die met reguliere reclameactiviteiten stoppen."
Maar er bestaat toch ook iets als negatieve publiciteit? ING stopte in de F1 omdat het team van Renault met 'crashgate' vals zou hebben gespeeld.
"Nee, het vertrek van ING had een heel andere reden. ING is drie jaar als sponsor in de F1 actief geweest omdat ze zich als mondiale speler op de markt wilden presenteren. Om dat te bereiken is internationale sportsponsoring een uitstekend middel. De bank is nu meer nationaal gericht en is daarom gestopt met de F1 en heeft zich nu verbonden aan het Nederlands voetbalelftal. Een logische stap. Dat incident met Renault, wat voor geen enkele sponsor fijn is, heeft het vertrek alleen maar bespoedigd."
ING en DSB zijn grote spelers, die kunnen (of konden) miljoenen investeren. Voor kleine, regionaal opererende bedrijven is sportsponsoring niet weggelegd?
"Waarom niet? Regionale en lokale sponsoring is bij uitstek weggelegd voor regionale en lokale bedrijven. Een advocatenkantoor uit Meppel dat veel klanten heeft in de regio doet er goed aan VV Meppel te sponsoren. Zulke bedrijven hebben ook helemaal geen baat bij landelijke exposure, hun doelgroep zit in de regio en dan is zo’n club een uitstekend communicatiemiddel."
Zal AZ snel een nieuwe sponsor vinden?
"Ik weet niet of dat snel zal gebeuren. Het economische klimaat zit nu natuurlijk niet mee. Maar AZ is landskampioen, speelt in Europa, heeft een goede uitstraling, een mooi stadion, een goede organisatiestructuur; AZ is een van de betere clubs in het betaalde voetbal. Ik ben ervan overtuigd dat er bedrijven gaan opstaan die graag hun naam op het shirt willen krijgen."
En hoe zit dat met de judo- en schaatsploeg, die ook van DSB afhankelijk waren?
"Daarvoor geldt hetzelfde. Na voetbal is schaatsen de populairste sport van Nederland. De DSB-schaatsploeg heeft ook smaakmakende en spraakmakende atleten in huis die vaak in het nieuws zijn. En Henk Grol is een judoka die ook veel publiciteit scoort. Over deze ploegen maak ik me ook niet zo veel zorgen."