Uw vrije tijd nuttig besteden? Word lid van een club. Lekker eten, drinken of sporten en ondertussen links en rechts een dealtje sluiten. Waar moet je wezen voor het betere netwerken? Vijf tips.
1. Voetbal
Wees niet bang, u hoeft zelf niet mee te doen. Het gaat om de contacten. Gelukkig zien steeds meer sportclubs dat ook in. Wat Ajax kan met zijn skyboxen, kunnen kleinere clubs ook. Steeds meer verenigingen organiseren sponsorbijeenkomsten, netwerkborrels en andere activiteiten voor hun zakelijke contacten. Bij de Haarlemse voetbalvereniging HFC lijkt het netwerken wel een hoofdactiviteit. Tegenwoordig schuift de elite van Aerdenhout en Heemstede er aan bij een van de talrijke netwerkevenementen. Zo heeft HFC een eigen ‘vastgoedclub'. Voor slechts 4.500 euro per jaar bent u van de partij. Volgens een enthousiaste sponsor is het één grote familie daar bij HFC. Zes tot zeven keer per jaar zijn er sponsorborrels, met prominente gasten uit het eigen netwerk, zoals Mark Rutte, Erica Terpstra en Rita Verdonk..
2. Golf
Vroeger was iedere golfclub geschikt om te netwerken, maar die tijd is voorbij. Golf is hard op weg om het nieuwe voetbal te worden, dus wees selectief. Clubs zonder ballotage vallen af. Wat dat betreft zit het bij de Kennemer Golf en Countryclub wel snor. Niet alleen is het een van de oudste en mooiste banen van Europa, middenin het prachtige duinengebied, het is ook een heel exclusief gezelschap. Nog niet zo lang geleden werd Marco van Basten er geweigerd.
3. Rotary en Lion's
Rotary en Lion's zijn de bekendste netwerkorganisaties. Ze worstelen een beetje met een stoffig imago, maar slagen er nog steeds in om nieuwe leden aan te trekken. In Nederland zijn dat er zo'n 20.000, verdeeld over 485 clubs en 7 districten. Oud-burgemeester van Aalsmeer Joost Hoffscholte is ‘gouverneur' van district 1580, waarvan de grenzen ongeveer gelijk lopen aan die van Noord-Holland. Hoffscholte benadrukt dat de Rotary een serviceorganisatie is. "Rotarians zijn maatschappelijk betrokken mensen die iets willen bijdragen aan de maatschappij." De clubs organiseren daarom tal van goede doelenactiviteiten.."
4. Jagen
Een tijdloze sport met veel netwerkmogelijkheden. Nog steeds heerst er in de jagerswereld een schisma tussen de boeren en de buitenlui, dus zorg dat u bij de goede vereniging zit. Bij de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, een koepelorganisatie die wordt voorgezeten door oud-DAF-baas Cor Baan, vertellen ze u meer over beschikbare jachtvelden. Volgens een woordvoerder is het lastig om een plek te verwerven bij de chiquere clubs: "Als ze je niet kennen willen ze dat je eerst een paar keer meegaat om te drijven (wild opjagen, RH), zodat ze kunnen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wees alstublieft wel een beetje voorzichtig, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Rijkman Groenink schoot zichzelf in zijn arm, Dick Cheney zag zijn jachtkameraad aan voor een fazant. Op Terschelling lopen nog edelherten rond die mogen worden afgeschoten. Groot, dus niet te missen. Wees snel, er leven er nog maar drie.
5. Sociëteiten
Het heeft lang geduurd voordat zich weer in grote getale nieuwe leden meldden, maar samen met etiquetteboeken, trouwen en de stropdas, kan ook de sociëteit zich verheugen in hernieuwde belangstelling. Een van de mooiste sociëteiten is de De Industrieele Groote Club op de Dam in Amsterdam. De 1.800 leden van de IGC zijn vrijwel allemaal afkomstig uit de hogere regionen van het bedrijfsleven. De meeste leden zijn tussen de begin dertig en eind veertig. Er worden bijeenkomsten georganiseerd over zakelijke onderwerpen, maar ook over cultuur en culinaire zaken. Volgens medewerker Anneke de Jong wordt er bij de IGC steeds meer genetwerkt, hoewel de gezelligheid vooropstaat. Lid worden kan niet zomaar. U moet worden voorgedragen door drie leden, waarna uw naam een maand lang op het prikbord hangt. Heeft geen van de leden bezwaar, dan bent u binnen.
Voor de Hagenezen is er de Haagsche Club – Plaats Royaal aan het Lange Voorhout. Om hier lid te worden moet u van zeer goede huize komen en van het mannelijk geslacht zijn. Een groot deel van de leden is van adel. Als netwerkgelegenheid schijnt de Club onovertroffen te zijn, hoewel we dat alleen uit derde hand weten. Aan publiciteit hebben de heren een hekel.