Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Wie zichzelf growth hacker noemt, kan beter een andere baan zoeken’

Scaleup Messagebird groeide in korte tijd uit tot een miljoenenbedrijf. Welke marketing gebruikte ondernemer Robert Vis daarvoor en wat werkt volgens hem vooral níet?

Robert Vis richtte het bedrijf Messagebird op, waarmee hij de digitale klantcommunicatie voor bedrijven stroomlijnt. Zo regelt zijn bedrijf het versturen van de berichtjes die consumenten via Uber, Foodora en Telegram ontvangen. Ook al telt zijn concern inmiddels 370 medewerkers, toch bestaat zijn marketingteam nog altijd slechts uit vijftien mensen. Sprout sprak de ondernemer over zijn marketingstrategie, voor de nieuwe groeigids Op jacht naar de perfecte klant.

Do it first-filosofie

‘We hanteren een do it first-filosofie’ legt Vis uit, ‘eerst halen we de doeners binnen, daarna pas de managers. Mensen die zelf aan de knoppen zitten, maken meer impact dan managers, die alleen maar anderen managen. Het liefst halen we jonge, energieke marketeers binnen, die zichzelf willen bewijzen.’

Wie wil er nu ten koste van alles groeien?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Messagebird maakte in 2018 een omzet van wel 101,3 miljoen euro, om het jaar erop nog eens met ruim 70 procent te groeien. Welke marketing past hij toe om zijn groei te versnellen? ‘Om te schalen hebben we veel aan performance marketing gedaan: Google AdWords, social media en ga maar door. Growth hacking, daar doen we dan weer niet aan. Wie zichzelf growth hacker noemt, kan beter een andere baan zoeken. Wie wil er nu ten koste van alles groeien? Dat heb ik te vaak verkeerd zien gaan bij bedrijven.’

Dit is één van de interviews uit de nieuwe groeigids Op jacht naar de perfecte klant van Sprout. Het boek is nu verkrijgbaar op Managementboek.nl voor €20,00.