Onder het motto beter laat dan nooit volgt HP na 6 jaar het voorbeeld van grote broer IBM. Het verkoopt zijn pc-divisie om zich te kunnen wijden aan zaken die wel geld opleveren. Nu is het tijd voor de vraag: wie wil de gigant hebben?
Officieel bekijkt Hewlett Packard de 'strategische alternatieven' voor zijn Personal Systems Group, waar zijn pc-divisie onder valt. Dat is corporate geheimtaal voor een voorgenomen verkoop, al dan niet via een joint venture of een hink-stapverkoop via private equity.
Duidelijk, noodzakelijk
De ratio achter het buiten de deur zetten van de desktops en laptops is duidelijk, en de noodzaak van het afstoten was dat volgens critici al jaren: de pc-business scoort op zijn beste lage eencijferige marges, maakt nog wel eenderde van de concernomzet uit en is daardoor een waterhoofd dat veel aandacht afleidt van activiteiten waar wel geld valt te verdienen: de diensten, servers en opslag rond de bekende cloud. Met de kennis van achteraf zou je kunnen zeggen, dat met de overname van Compaq de pc-molensteen om de nek van HP alleen maar is verzwaard. Er moesten twee ceo’s vertrekken om tot dat inzicht te komen, en SAP-collega Léo Apotheker trekt nu dan zijn conclusies.
Wie biedt?
Maar wie zit te wachten op de grootste speler uit de wereld van pc’s met een marktaandeel van 16,7 procent, die met de verkoop in feite bewijst dat zelfs die positie onvoldoende sterk is om geld te verdienen aan de computerkastjes? De markt zucht onder flinterdunne marges en krimpt onder economische stilstand en de opmars van tablets. Tablets die bij HP zelf al twee maanden na introductie mislukt lijken en nu al heel stoer de nek omgedraaid worden. Dat wordt best een klus: IBM was er in 2005 nog op tijd bij, sindsdien hebben een crisis en de komst van de iPad de pc-markt op zijn kop gezet.
Dell, Samsung
Dell heeft waarschijnlijk weinig interesse, omdat diens verkoopvolume ruim voldoende is en het grotere zorgen aan zijn kop heeft. Maar waarom zou Samsung niet toehappen? Via smartphones, de tablets waarmee het als enige lijkt opgewassen tegen de eeuwige iPad, netbooks en laptops zou het best trek kunnen hebben in de zakelijke segmenten van draagbare en bureaucomputers. Met die desktops zou het een belangrijke lacune in zijn aanbod kunnen vullen.
Azië
Dat de witter ridder uit Azië zal komen, staat hoe dan ook welhaast vast. Lenovo wordt ook genoemd, uitgerekend de Chinese partij die IBM afhielp van zijn pc-business. Die nummer drie van de wereld zit juist weer te wachten op ruimere toegang tot de consument in het Westen. Ook dat is met de verwerving van HP gegarandeerd. Lenovo en Samsung hebben in elk geval de middelen om af te rekenen met HP. Van andere gegadigden met name Acer en Asus, is dat minder zeker. Voor dergelijke kopers zou HP zijn divisie eerst in stukken moeten opbreken. Net als in de auto-industrie zal HP ook nog wel een hyperambitieuze Chinese partij aan de deur krijgen, die nog geen klinkende naam is in het grijsgoed.
lees ook:
-
HP tablet verkoopt niet
-
Lenovo heeft zijn zakelijke tablet klaar
- Nederlander leidt Lenovo's offensief
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.
.