Het Financieele Dagblad meldt het vandaag: Mitsubishi heeft een e-mail ontvangen van Geoffrey Hunziker, topman van het bedrijf Q-PM. Het R&D-bedrijf werkt aan de ontwikkeling van een superzuinige wankelmotor en is op zoek naar productiecapaciteit. Zó ambitieus zijn de plannen met de nieuwe motor, dat de Zwitser alle 1500 werknemers van NedCar nodig zou hebben bij het maken van het nieuwe product.
Eerst zien
Vakbondsbestuurder Henk van Rees van FV Bondgenoten is voorzichtig. Onder het motto ‘eerst zien, dan geloven’ wil hij alle plannen van alle gegadigden voor NedCar wel bespreken. Die van Q-PM lijken hem bijzonder ambitieus. “Er zouden honderden miljoenen worden geïnvesteerd. Dan wil ik wel weten wie de geldschieters achter zo’n bedrijf zijn,” zei hij vanochtend op Radio 1.
Tegen het FD beweert Hunziker dat hij in 2013 wil beginnen met de grootschalige productie van wankelmotoren in Born. Voor de financiering zegt hij een beroep te kunnen doen op enkele private investeerders. “Aan geld is geen gebrek. Financiering is het makkelijkste deel van het verhaal.” De rest van het verhaal ziet er wat lastiger uit. Met name de geloofwaardigheid van Q-PM als ontwikkelaar met vijftig ingenieurs in dienst, die in 2013 al een zuinige wankelmotor productierijp zouden hebben.
Dan geloven?
Van Q-PM en zijn oprichter is online in ieder geval weinig te vinden. Hunziker heeft slechts twee LinkedIn-contacten. Op 28 februari jongstleden is Q-PM AG ingeschreven bij de Zwitserse Kamer van Koophandel. In Zug, ten kantore van een advocatenfirma. Bij de firma zijn drie personen betrokken: genoemde ‘topman’ Geoffrey Hunziker, die overigens de Nieuw-Zeelandse nationaliteit heeft, zijn echtgenote Hedwig Hunziker-Blattmann en ene Stefan Werner, die met Claro Consulting gespecialiseerd is in business development.
Sinds 2006 is onder de naam The Q-PM R&D Project al een coöperatie ingeschreven, met als activiteit onderzoek en ontwikkeling met betrekking tot nieuwe aandrijftechniek en efiiciency verhogende technieken. Een van de voorgangers van Hunziker aan het hoofd van Q-PM was Samuel Huber, een autodealer.
Uit het handelsregister blijkt verder dat Hunziker eerder betrokken was bij Sit Centre SA, een bedrijf dat inmiddels is geliquideerd. Deze onderneming hield zich onder meer bezig met de ontwikkeling van “motoren en vergelijkbare zaken in relatie tot duurzame technologie en tegen de opwarming van de Aarde”.
Perpetuum mobile
Wankelmotoren stonden in het verleden niet bepaald bekend om hun zuinigheid, maar dan hebben we het over klassieke zuipschuiten als de NSU RO80, de Mazda RX-7 en enkele Citroënmodellen die nooit echt in grote aantallen werden geproduceerd. Dat was in de jaren 60 en 70. Volgens Hunziker zijn zijn producten wel uiterst zuinig. Een paar jaar geleden berichtte hij op Twitter zelfs dat hij investeerders zocht voor een perpetuum mobile – een motor die zonder brandstof kan, maar die nog nooit uitgevonden is omdat het wetenschappelijk niet kan. Een echte grappenmaker dus deze Hunziker?
Ook dagblad De Limburger heeft grote twijfels bij het verhaal. Overigens heeft de directeur Europa van Nissan tegen de NOS gezegd dat het best onderdelen van Nedcar wil overnemen. Alles bij elkaar is het nog even afwachten of Q-PM de prins op het witte paard zal blijken te zijn voor de autofabriek. Maar je weet het nooit. Toen de naam Victor Muller voor het eerst in verband werd gebracht met Saab zullen veel Zweden ook hebben gedacht: een vage Nederlander die sportwagens maakt? Eerst zien, dan geloven. En, eh..dat blijkt achteraf ook wel een gezonde houding te zijn.