Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Webshop, goedkoop of duurkoop?

Begint u een online winkel? Probeer niet alleen maar voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Goedkoop kan ook duurkoop zijn.

 

De afgelopen periode ben ik diverse malen geconfronteerd met allerlei vormen van webwinkels en de rode draad was in alle gevallen dat mensen hun business online willen opzetten, maar dat niet handig aanpakken. Vervolgens was aan mij de vraag of dat niet beter kon.
In alle gevallen bleek dat men dacht met een zeer bescheiden bedrag een echte zaak online te kunnen opzetten. Daarbij werd dan gebruik gemaakt van een kant en klare webshop, een uitgebouwde website of een of andere huisvlijt actie.

Op zich hoeft dat niet verkeerd te zijn maar in deze gevallen was de uitkomst een ramp:

  • vol met programmeerfouten, echt duizenden op een homepage
  • een content management systeem (cms) dat absoluut niet gebruiksvriendelijk is
  • een systeem dat nog met frames werkt, dus voor de vindbaarheid in Google een ramp
  • geen mogelijkheden op paginaniveau iets van seo (zoekmachinemarketing) toe te passen
  • niet mogelijk om zelf iets aan te passen in de teksten, dat moest via de "webmaster"
  • geen cijfers beschikbaar over bezoekers; noodzakelijke management informatie! Nota bene: Google Analytics is gratis!
  • enzovoort

Waarom verwachten mensen toch dat ze voor een relatief laag bedrag het beste resultaat krijgen?
In de uitverkoop of met overjarige modellen kan dat wel eens lukken, maar als je echt online een zaak wilt opbouwen zul je toch moeten investeren in

  • kennis of
  • inhuren van kennis

Als je een echte (stenen) winkel inricht zorg je toch ook dat de winkel goed gebouwd is, de deur niet klemt en het niet tocht?
Waarom ga je dan voor een webshop in een bouwkeet zitten? Je kunt idd wel je producten kwijt en je zult wel wat verkopen maar echt lekker zal het niet lopen.
Investeer in een goed platform, dat kan ook met zogeheten Open Source, het hoeft niet tailor made, zorg voor goede hosting en verdiep je in de raadselen van het web. Die info is overal te vinden.

Wil je je richten op je core business dan haal je een specialist in huis die weet van de hoed en rand, alleen kost die geld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Goede feestdagen en goede zaken!

GJ Bramer, Google Adviseur in Alkmaar