Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

We zitten helemaal niet in een crisis (vijf overlevingstips)

De enige manier om de crisis te overleven is door het geen crisis te noemen. "Het is een massapsychose geworden." Vindt u het toch een crisis? Overleef dan met deze vijf tips.

In zijn boek ‘Wake-up call', maakt Guido Thys brandhout van de crisishype. "De crisis raakte oorspronkelijk alleen de financiële wereld. In Nederland betrof het vooral Fortis en ABN Amro. Andere bedrijven komen nu in de problemen door het dalende consumentenvertrouwen. Het is een massapsychose geworden." We moeten stoppen met het een crisis te noemen, want juist daarmee praten we elkaar volgens Thys de put in.

Anticyclisch denken
De meest gehoorde adviezen in economisch barre tijden zijn: ga zorgvuldig om met uw klanten en medewerkers, let op de kosten, blijf investeren en ga voor het laaghangend fruit. Thys vindt dat vreemd. "Waarom kan het nu plots wel goedkoper? Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven die in goede tijden hun huiswerk niet gedaan hebben, in slechte tijden het eerst getroffen worden. Dit is de vijfde of zesde economische crisis die ik meemaak. Iedere keer denk ik: daar gaan we weer." Volgens de auteur overleven alleen bedrijven die goed in de startblokken staan en durven te investeren in slechte tijden. Degene die dus anticyclisch durven denken.

Overheidssteun
Als voorbeeld noemt Thys de Amerikaanse auto-industrie die op dit moment zwaar in de problemen zit. "Deze bedrijven hebben de afgelopen jaren niets aan marketing gedaan en niet naar hun klanten of de overheid geluisterd. Dan zeg ik: jammer, maar eigen schuld dat het nu misgaat." Dit betekent volgens Thys niet dat ook minister Bos de hand op de knip had moeten houden. "Hoewel banken veel commerciële activiteiten hebben, is het wel de kern van ons financiële systeem. Als die omvallen is dat riskant voor onze hele maatschappij."

Werktijdverkorting
Een ander verhaal zijn de tientallen bedrijven die werktijdverkorting hebben aangevraagd. Thys: "Bedrijven die zeer conjunctuurgevoelig zijn, moeten een grote mate van flexibiliteit inbouwen. Bijvoorbeeld door meer met tijdelijke krachten te werken in plaats van iedereen een vast contract te geven. Dat die krachten makkelijk kunnen wegvallen is de economische realiteit." Voor uw bedrijf is het beter dan mensen in vaste dienst te ontslaan. "Het financiële voordeel krijg je pas na twaalf tot achttien maanden. Als de economie tegen die tijd weer aantrekt, moet je weer iemand aannemen, dat kost ook geld." Het is dan goedkoper iemand te houden, aldus de auteur.

Zinken
Moet u dus maar niets doen ten tijde van deze crisis? Nee, stelt Thys. "Als de wind ineens van een andere kant komt, moet je niet de zeilen strijken en wachten tot het overwaait. Probeer andere manieren te bedenken om toch vooruit te komen, door bijvoorbeeld anders te gaan liggen. Als je niets doet, zink je." In zijn nieuwste boek ‘Wake-Up Call' geeft Thys onder andere onderstaande tips:

1. Zoek laag fruit
Kijk waar het laaghangend fruit zit, adviseert Thys. "Zoek uit of er bij klanten nog meer te halen valt. Wellicht benut u nog niet alle mogelijkheden en hebben bestaande klanten nog meer wensen. Kijk of technisch werkloze werknemers tijdelijk kunnen meewerken aan het creëren van deze nieuwe klantwaarde. Dat vinden ze niet leuk, maar ze vinden het nog minder leuk om ontslagen te worden."

2. Gewoonte leidt tot blindheid
Denk minder in automatisme. "Als leidinggevenden horen dat een bedrijf iets doet wat succesvol lijkt te zijn, denken ze 'dat ga ik ook doen'. Maar je moet voor jezelf kijken wat de beste methode is. Gewoonte leidt tot blindheid. Ga met werknemers en klanten om de tafel zitten en bespreek nieuwe initiatieven. Vervolgens moet je de plannen natuurlijk ook durven te realiseren."

3. Sluit uzelf niet op
"Managers moeten zich niet opsluiten en klungelig communiceren." Volgens Thys zijn dat de ingrediënten voor slecht gemotiveerd personeel. "Wees eerlijk. Zeg: 'we hebben een probleem, wat gaan we daaraan doen? Vinden we geen oplossing, dan moeten we maatregelen nemen.' De baas kan zich niet stiekem opsluiten in zijn kantoor. Dan spreken werknemers erover in de wandelgangen en ontstaat er geen positief sfeertje."

4. Neem gecalculeerde risico's
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen kosten en investeringen, stelt Thys. "Investeringen die het meest van de core-business verwijderd zijn, moet je in de diepvries stoppen. Investeer in dingen die op korte termijn winstgevend zijn. Bedenk ook dat niet in een ivoren toren, maar bespreek deze ideeën met werknemers en klanten."

5. Houd een bedrijfsbrainstorm
Wild om u heen besparen door bijvoorbeeld het jaarlijkse personeelsfeest af te schaffen, noemt Thys onverstandig. "Iedereen zal het begrijpen als er minder luxueus eten wordt geserveerd. Maar helemaal niets doen werkt demotiverend. Maak er in plaats daarvan een bedrijfsbrainstorm van waarin je uitlegt dat het alle hens aan dek is. Iedereen kan dan met goede initiatieven komen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bestel het boek 'Wake-up call' van Guido Thys hier.