Twitter heeft een tijdje terug de Activity Tab geïntroduceerd, een nieuwe tabfunctie die je beter in de gaten laat houden wat je netwerk doet. De functionaliteit van de microblogdienst is nog slechts voor een enkeling beschikbaar. Toch vast een voorbespreking.
De Activity Tab toont continu wat je Twittercontacten aan het retweeten zijn, welke nieuwe personen ze volgen of welke tweets ze aan hun favorieten toevoegen. Als je Twittermaatje Jan Janssen vandaag vier nieuwe mensen is gaan volgen, dan kun je dit in de tab direct zien en bekijken welke mensen hij dan is gaan volgen. Als jij alleen mensen uit je zakelijk netwerk volgt, en Jan hoort daar dus ook bij, is er een goede kans dat hij nieuwe Twitteraars is gaan volgen die ook voor jou relevant zijn (bijvoorbeeld een prospect). En de opmerkingen van mensen die hij retweet, kunnen je ook in contact brengen met potentiële partners en klanten.
Twitter verklaart het als volgt:
“It provides a rich new source of discovery by highlighting the latest Favorites, Retweets, and Follows from the people you follow on Twitter – all in one place. It’s easier than ever to explore Twitter, connect with people, and discover what’s happening around the world.”
Lange uitrol
Op dit moment beschikken echter slechts nog enkele Twitter-gebruikers over het nieuwe tabblad. Veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Waarom duurt de twee maanden geleden aangekondigde uitrol zo lang? Daar zegt Twitter het volgende over:
“We are rolling out these new features on Twitter.com, and we’re starting with a small percentage of users.”
Twitter kocht echter korte tijd geleden ook het bedrijfje Julpan, een social analytics-startup die voor gebruikers interessante content identificeert. Mogelijk verklaart dat ook een deel van de vertraging, want diens techniek kan prima binnen deze tab geïntegreerd worden. Twitter heeft daar echter geen updates over verstrekt.
Misschien heeft het ook wel met de laatste rigoureuze update van Facebook te maken, die niet bij iedereen in goede aarde viel. Wellicht dat Twitter daardoor ook terughoudend is met het aanpassen van zijn site. Tot die tijd moet je 'maar' gebruik maken van de mogelijkheden die Twitter en aanverwante analyseservices je kunnen bieden.