Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom techbedrijven massaal economen aannemen

Nu het personeel in de tech-sector schaars is, zetten bedrijven in op een volgende beroepsgroep die er veel mee gemeen heeft: de economen. Dit is waarom.

Nu het personeel in de tech-sector schaars is, zetten bedrijven in op een volgende branche die er veel mee gemeen heeft: de economen. Dit is waarom.
Foto: Getty Images

Met de groeiende vraag naar personeel in de tech-sector wordt het steeds lastiger om goed personeel te vinden. De sector wijkt daarom steeds vaker uit naar andere sectoren om zich te bedienen van goede werknemers.

Opvallend vaak komen bedrijven daarbij uit bij mensen met een economische achtergrond. Zo kent Amazon een Chief Economist, die voorheen een gerenommeerd professor aan de University of Washington was. Amazon kent inmiddels zo’n 150 werknemers die een PhD in de economie hebben, die allemaal aan hun eigen probleem binnen het bedrijf werken. Dit varieert van keuzes in het ontwerp van reviews op de website tot het voorspellen van de behoefte aan een bepaald product.

Want wie denkt dat economie zich slechts richt op nummers, heeft dat mis. En dat zien naast Amazon ook Google, Facebook, Microsoft, Airbnb en Uber. Allemaal kennen ze een groot team van PhD economen, waar kleinere startups tam hun voorbeeld volgen met een kleiner team.

Wat maakt deze mensen zo aantrekkelijk voor tech bedrijven? De Amerikaanse onderzoekers Susan Athey en Michael Luca lichten op HBR twee redenen. Zaken die economen allang leerden voordat de techbedrijven opkwamen, en nu uitermate goed van pas komen.

#1 Het onderzoeken van relaties is in de economie al eeuwenoud

Lang voordat algoritmes onderzochten hoe zaken op elkaar reageren, was dit al een onderzoeksgebied waar economen zich mee bezighouden. Welke correlaties zorgen voor een causale relatie en welke doen dat niet?

Als Uber een nieuwe dienst lanceert, wordt die dan gebruikt met nieuwe klanten of zijn het klanten van andere diensten? Moet Ebay adverteren op Google om meer bezoekers te trekken, of zorgt dit voor een afname van mensen die organisch op de website komen? Het is slechts een kleine greep van het aantal vragen dat aan de hand van verbanden kan worden onderzocht.

Natuurlijk spelen causale verbanden – waarbij een gebeurtenis het directe gevolg is van een andere gebeurtenis – ook een rol in andere sectoren. Maar de tech sector, waar data een enorme rol speelt, is leider in het aanvullen van intuïtie met tastbare resultaten. En dat levert bedrijven direct geld op. Immers: stopt Ebay met adverteren omdat het minder organisch verkeer oplevert, dan scheelt dat direct geld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#2 Het verleiden van klanten aan de hand van ontwerpen

Aan de hand van het ontwerp van apps, is het mogelijk om consumenten met allerlei prikkels te verleiden tot het doen van aankopen. Het zogenoemde nudgen – mensen een duwtje in de goede richting geven – is een idee dat decennia geleden uitgevonden werd, maar met de opkomst van het digitale tijdperk steeds vernuftiger gebruikt wordt om klanten te verleiden meer gebruik te maken van de diensten.

Dat gaat van het plaatsen van een zoekbalk tot een goede integratie van advertenties op de website en in apps. Waar staan de reviews op Amazon en hoe wordt de koopknop het best benut? Het is allemaal het werk van economen. En met de invloed die ze daarmee uitoefenen, leveren ze techbedrijven elke dag een heleboel geld op.