Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom er nog hoop is voor Blokker

1. Blokker-merken in de uitverkoop De tegenslagen in de winkelstraat zijn nog niet voorbij. Blokker Holding liet gisteren weten alle winkelketens behalve Blokker te verkopen. Dat zijn Marskramer, Leen Bakker, Bart Smit, Maxi Toys, Intertoys en Big Bazar. Het aantal fillialen van winkelketen Blokker wordt teruggebracht van 553 naar 453, daardoor alleen al komen bijna 2.000 mensen op straat te staan. De fillialen van Blokker die sluiten zouden ‘structureel verliesgevend zijn’. Voor de mensen die hun baan verliezen is er een plan gemaakt met de vakbond. Er zullen nog meer mensen op straat komen te staan bij de verkoop van de overige winkels, al is de bedoeling om deze intact te verkopen. 2. Klap voor internationale betrekkingen na gesprek Trump en Russen Het Trump-dossier kent maar geen einde: nu blijkt dat de Amerikaanse president Donald Trump tóch geheime informatie heeft gedeeld met de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergej Lavrov. Maandag berichtte de Washington Post hierover, en ontkende het Witte Huis in alle toonaarden. Trump stuurde een tweet de wereld in waarbij hij aangaf dat hij inderdaad geheime informatie gedeeld had, waarna een mediacircus losbarstte. Laatste nieuws: die geheime informatie over een aanslag van IS via laptops in vliegtuigen komt (deels) uit Israel. Hoewel Trump zich niet aan geheimhouding hoeft te houden, kan dit de politieke betrekkingen wereldwijd op spanning zetten. Dat meldt de Amerikaanse krant The New York Times. 3. Facebook gebruikt gevoelige data gebruikers zonder toestemming Facebook is flink op de vinges getikt voor de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) na uitvoerig onderzoek over dataverzameling. Dat meldt het FD. Blijkbaar verzamelt Facebook data in Nederland van gebruikers die in overtreding is met onze privacywetgeving. Facebook informeert zijn gebruikers onvoldoende over wat er met hun informatie gebeurt. Daarnaast wordt gevoelige informatie gebruikt zonder toestemming. Zo kregen vele mannen de laatste tijd advertenties, specifiek gericht op hun seksuele geaardheid. Facebook heeft al een voorwaardelijke dwangsom gekregen van 750.000 euro, vanwege het niet verstrekken van bepaalde informatie lopende het onderzoek. Nu hangt het techbedrijf een veel grotere boete boven het hoofd. 4. Meer vrouwelijke piloten bij easyJet Nadat easyJet gisteren negatieve halfjaarcijfers presenteerde, maakte de luchtvaartmaatschappij bekend dat ze vanaf juni 450 nieuwe piloten gaan werven. Doel is om meer vrouwelijke piloten aan te nemen, zodat over drie jaar 20 procent van de piloten in opleiding vrouw is. easyJet draaide in dat eerste halfjaar, dat tot eind maart loopt, 249 miljoen euro verlies. Vorig jaar was dit verlies aanzienlijke minder. De luchtvaartmaatschappij schrijft het toe aan fikse concurrentie en de zwakke koers van de Britse pond. Ze verwacht het volgende halfjaar een beter resultaat te boeken. 5. Manager van de dag: Henry Keizer (VVD) Niet alleen Mark Rutte heeft het zwaar in de vergaderkamer, ook zijn partijvoorzitter Henry Keizer heeft wat te verduren. Financieel specialist Pieter Lakeman heeft namelijk aangifte gedaan tegen Keizer vanwege oplichting. Dat melden verschillende media. Keizer is GDA en bestuursvoorzitter van uitvaartbedrijf De Facultatieve. Toen hij het bedrijf kocht van de Koninklijke Vereniging voor Facultatieve Crematie in 2012. Omdat hij destijds ook adviseur was van die vereniging, kon hij de prijs met miljoenen euro’s naar beneden drijven. Daarvoor zou hij misleidende informatie hebben gebruikt en ook informatie hebben achtergehouden. De VVD is een integriteitsonderzoek gestart en Keizer heeft zijn functie lopende het onderzoek neergelegd. 6. Tweet van de dag: CNN boos op Trump CNN en andere Amerikaanse media mochten van Trump-adviseurs niet berichten over specifieke details van informatievergadering rondom de IS-laptops. Nu blijkt dat Trump deze informatie wel deelde met de Russen. CNN mag deze details nog steeds niet prijsgeven, maar laten toch even weten hoe het nou precies zit: https://twitter.com/TheLeadCNN/status/864574596128886784 7. Koffieautomaat: Instagram aapt Snapchat succesvol na Instagram gaf vorig jaar toe dat ze de ‘stories’-functie van Snapchat hadden afgekeken. Dat is een functie waarbij gebruikers video’s en foto’s kunnen delen met al hun volgers. Nu komt Instagram met een volgende Snapchatachtige functie, namelijk gezichtsfilters plaatsen. Daarmee kunnen gebruikers een filter over hun gezicht plaatsen, populair hierbij zijn de bloemenkrans en het konijn. Daarnaast neemt Instagram een videofunctie over, waarbij video’s achterstevoren worden afgespeeld. De copycat lijkt te werken, want zowel het aantal dagelijkse bezoekers is gestegen (200 miljoen) als het totale aantal (700 miljoen). Nu.nl maakte er een video bij. Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns. aanmelden nieuwsbrief

Bedrijven die zich richten op het middensegment lijken ten dode opgeschreven, getuige V&D, Miss Etam en Scapino. Of niet? ‘Er is hoop voor Blokker: een dinosaurus die leert vliegen.’

‘Te huur’ staat er op het bord in de etalage van het voormalige Eetcafé Dinges in het hartje van IJmuiden. Op de gevel hangt nog een neonbord en een plakkaat uit de tijd dat de uitbater nog zijn best deed mensen naar binnen te lokken. Volgens het ene bord is Eetcafé Dinges een mooie plek om uit te gaan met een keuken die tot in de kleine uurtjes geopend is. Volgens het andere bord is het er juist lekker, snel en goedkoop. Eetcafé Dinges was kortom zo'n bedrijf dat het iedereen naar de zin wilde maken. Een allemansvriend. Een Dinges.

Eén voor één ten onder

De ondergang van Eetcafé Dinges staat niet op zich. Diverse grote concerns die zich op het middensegment richtten zijn de afgelopen jaren in zwaar weer beland of zelfs ten onder gegaan. Iedereen kent ze wel: V&D, Perry Sport, Miss Etam, Blokker, Hema, Aktiesport, Mexx, C&A en Scapino. De lange lijst doet vermoeden dat je je tegenwoordig maar beter niet kunt richten op het middensegment, omdat je anders stuck in the middle raakt, zoals managementgoeroe Michael Porter dat noemt

Scala van factoren

Internet wordt vaak genoemd als dé serial killer van (retail)bedrijven die zich op de gemiddelde consument richten. Maar klopt dat wel? ‘Het is inderdaad waar dat dit soort bedrijven vaak in de pers komen, maar het zijn echt niet de enige bedrijven die het moeilijk hebben’, zegt managementadviseur Sjors van Leeuwen. ‘Er wordt al snel in algemeenheden gepraat. Waarbij men afgaat op krantenkoppen en wat anderen zeggen, en die roepen vaak maar wat zonder zaken echt onderzocht te hebben. Bedrijven gaan meestal ten onder door een scala van factoren: de crisis, schulden, het wegvallen van ketenpartners, (vastgoed)investeringen op het verkeerde moment, te weinig vernieuwing of juist een nieuwe strategie die niet goed uitpakt, of gewoon omdat de bedrijfsactiviteiten aan het einde van hun levenscyclus zitten zoals bij de verkoop van platen en cd’s.’

Van 500 naar 150 miljoen euro

‘Bovendien verschillen de problemen per sector’, zegt marketingdeskundige Paul Moers. ‘De uitgaven aan food zijn de afgelopen jaren stabiel gebleven. Veel supermarkten hebben het zelfs heel goed gedaan.’ Hij noemt Jumbo, dat 'extra gas' heeft gegeven tijdens de crisis met de overname van C1000 en LaPlace. ‘Non-food heeft veel minder goed gepresteerd.’ In zijn blog wijst Moers erop dat de omzet van non-food in Nederland tussen 2008 en 2015 met 16 procent is gedaald. ‘Vooral de kledingbranche heeft al jaren te maken met sterk dalende omzetten. Tussen 2010 en 2013 daalde het totale bedrijfsresultaat van de branche van ruim 500 miljoen euro naar 150 miljoen euro. Een daling van maar liefst 70 procent. In de daaropvolgende jaren is er vrijwel geen verbetering opgetreden.’

Middensegment verdwijnt

Dat vooral bedrijven in het midden het moeilijk hebben is gedeeltelijk waar, zegt Moers. ‘Er gaat minder om in het midden van de markt, althans in Nederland. Simpelweg omdat het maatschappelijke middenveld krimpt nu de rijken rijker worden en de armen armer.’ Daar komt bij dat de smaak van consumenten over de hele linie veranderd is, zegt Jan-Wilem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. ‘Van oudsher voelde de Nederlandse consument zich sterk aangesproken door de allemansvrienden. Maar tegenwoordig is een allemansvriend al snel een niemandsvriend.’ Hij krijgt bijval van Van Leeuwen: ‘30 jaar geleden, in de hoogtijdagen van V&D en Hema, was het middensegment misschien nog een homogene groep. Nu bestaat hét middensegment niet meer, evenmin als dé klant bestaat. Alles voor iedereen willen blijven doen, is dan een slechte strategie.’

Toegenomen concurrentie

Ander probleem is de toegenomen concurrentie. Niet alleen op internet, maar ook in de winkelstraat. Moers: ‘Vroeger had je in een stad een Blokker, een Hema, een V&D en nog een handjevol winkels. Nu zijn daar veel nieuwe winkelbedrijven, vooral aan de onderkant van de markt of aan de onderkant van het midden. Denk aan H&M, Zara, Action, Primark en Flying Tiger.’ Aan de bovenkant zijn daarnaast lifestyle-winkels zoals Rituals bijgekomen, voegt Grievink toe. Een laatste bedreiging voor de allemansvrienden zijn de zogeheten gemakswinkels, zegt hij. ‘De winkel in de buurt die boodschappen thuisbezorgt, of op een andere manier extra service verleent.’

Meerdere brokkenpiloten

Toch sneuvelen niet alleen de bedrijven die zich richten op het middensegment. Er zijn immers ook brokkenpiloten onder de bedrijven die zich juist niet op het midden richten. Denk alleen al aan het luxewarenhuis De Bonneterie of de Schoenenreus (door Moers consequent als de 'Schoenenkneus' aangeduid), die het niet heeft gered aan de onderkant van de markt. Omgekeerd zijn er zat bedrijven die zich met succes richten op het middensegment. Denk aan Heineken. Of Albert Heijn. ‘Al kun je je de vraag stellen of dat wel een bedrijf is dat zich op het midden richt’, zegt merkpositioneringsstrateeg Marcel Aalders. ‘In de ogen van veel mensen is AH eerder een premium merk. Zeker vergeleken bij de Aldi of de Lidl.’

Geen toegevoegde waarde

Aalders is ervan overtuigd dat bedrijven die zich alleen op het middensegment richten wel degelijk door discounters en webwinkels worden opgegeten. ‘De ‘onderkant’ heeft het middensegment erbij gepakt, omdat die bedrijven het met name in klantbeleving en service hebben laten liggen. Dan is de laagste prijs nog de enige onderscheidende factor.’ Zoals hij schrijft op zijn blog: “Face-to-face-contact met een verkoper voegt bij veel retailers weinig meer toe. Immers: wie gelooft er nog de MediaMarkt-verkoper van wie je weet dat hij vooral bonusgedreven adviseert en zelf nooit de was in de machine stopt? Kwestie van tijd voordat MediaMarkt volledig online gaat.’

Niet op routine varen

De overige deskundigen geloven niet dat je richten op het middensegment commerciële zelfmoord is. Sterker nog, zoals Van Leeuwen zegt: ‘Het middensegment is het grootste segment, dus daar zal volgens mij altijd wel plaats zijn voor aanbieders die het goed doen.’ Maar dan moeten ze niet op routine varen, zegt Moers. ‘Dát is de nekslag voor je bedrijf. Successen in het verleden vormen geen garantie voor de toekomst. Veel bedrijven die in de problemen zijn gekomen hebben aan hun oude formule vastgehouden, terwijl je tegenwoordig om de paar jaar moet veranderen.’

Geen retaildieren

Op zijn blog haalt Moers uit naar 'de managers van retailers' met hun 'gebrek aan visie en slagkracht': ‘Managers die geen 'retaildieren' zijn, die de grote fout hebben gemaakt zich blind te staren op kostenbesparing in plaats van te letten op omzetverhoging. V&D en Macintosh zijn hier een voorbeeld van.’ Evenmin is hij te spreken over de headhunters en raden van commissarissen die topmannen van twijfelachtige reputatie aantrekken – zoals John van der Ent, ‘die Miss Etam failliet liet gaan maar gewoon weer kon aantreden als voorzitter bij V&D.’

Belangrijke hygiënefactor

Wil je als bedrijf succes hebben, dan moet je inspelen op de veranderende marktomstandigheden. Klantgericht zijn is daarbij een vereiste. En aangezien de klant tegenwoordig online zit, moet je daar als aanbieder ook zitten. Let wel: een professioneel e-commercekanaal is tegenwoordig geen garantie meer voor succes, laat staan een synoniem voor 'reddingsboei', stelt Happel. ‘Voor de meeste gevestigde retailers is het een belangrijke hygiënefactor geworden om te kunnen overleven. Het biedt echter nog maar weinig onderscheidend vermogen.’

Hoop voor Blokker

‘Om exact deze reden zullen ook de pure online spelers de stap van e-commerce naar omnichannelcommerce moeten maken’, stelt Happel. Moers is het met hem eens. ‘De combinatie van fysiek en online blijkt erg goed te werken. Internet dwingt fysieke retailers om te kiezen, maar is een 'vriend' en geen 'vijand' zoals behoudzuchtige bedrijven denken.’  Moers wijst erop dat de Bijenkorf online al meer dan 17 procent van z'n omzet scoort. Moers heeft ook goede hoop voor Blokker, dat zich bekeerd heeft tot het internet in aanvulling op de winkels – 'een dinosaurus die leert vliegen.’

Beken kleur

Met een klantgerichte instelling en een omnichannelbenadering ben je er nog niet. Het belangrijkste is dat je je als bedrijf in gunstige zin onderscheidt. Daar zijn alle deskundigen het over eens: of je nu in de B2B zit of je richt op consumenten. Wees geen grijze muis.  Maak duidelijk waarom ze bij jou zouden moeten aankloppen. Dat geldt niet alleen voor de prijsstunters aan de onderkant van de markt of de luxe-aanbieders aan de bovenkant, maar ook voor de bedrijven die de het midden van de markt bedienen.

Van Haren en Rituals

Moers geeft twee succesvolle voorbeelden: Van Haren, dat zich ophoudt aan de onderkant van het midden, en Rituals, dat tegen de bovenkant aanschurkt. ‘Van Haren heeft een duidelijke keuze gemaakt om aan de onderkant van het middensegment te blijven: goede schoenen tegen een lage prijs. En Rituals zit aan de bovenkant, met goede producten en beleving.’ Aalders en Grievink zijn het niet eens met het voorbeeld. Aalders: ‘Rituals vind ik een luxemerk, voor mensen die hun badartikelen vroeger bij een drogist of supermarkt kochten.’ Maar ook hij onderschrijft de kern van het betoog: ‘Val op, laat duidelijk weten waarin je de beste bent.’ Zorg dat je geen Eetcafé Dinges wordt.

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Het Nieuwe Zakendoen op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Microsoft. Altijd op de hoogte van de laatste tips en trends rondom het nieuwe zakendoen? Meld je aan voor de gratis maandelijke nieuwsbrief:

 

 

Meer lezen over Het Nieuwe Zakendoen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.