Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voilá: de Rising Stars

Marvia, Improve Digital en tien andere techbedrijven zijn in de race voor de titel ‘Rising Star van 2011’. Deloitte deelt de prijs uit aan jonge technologiebedrijven die snelle groei tegemoet gaan.

 

De Rising Star award is in het leven geroepen voor bedrijven jonger dan vijf jaar en wordt toegekend as onderdeel van de Deloitte Technology Fast50, de lijst met snelstgroeiende techbedrijven. Alleen vanwege hun track record kwalificeren de jonge rijzende sterren zich nog niet. Maar als het goed is – en dit ter beoordeling van een jury – belanden ze daar snel in vanwege een sterk businessplan, goed management en een eigen product met groeipotentie.

Begin oktober pitchen de ceo's van de twaalf genomineerde bedrijven (uit België en Nederland) om de award.  Uit een massa aanmeldingen pikte de jury deze twaalf high potentials eruit:

Cleeng

Donald Res richt zich met een systeem voor micropayments op uitgevers. Door de laagdrempeligheid – Cleeng bestaat als gratis plugin voor onder meer WordPress, Drupal en Joomla – is het zeer geschikt voor bloggers die een deel van hun content achter een betaalmuur willen krijgen. Maar Cleeng is wel een heel vriendelijk betaalhekje: met één druk op de knop wordt alles toegankelijk voor wie betaalt. Cleeng pakt minimaal 10 procent van de omzet. Een eerste grote klant is La Tribune, maar Res wil heel Europa veroveren. 

Evening Breeze

Thomas van den Groenendaal en Yoeri Nagtegaal gaan goed met hun spin-off van de TU Delft. Ze ontwikkelden een luchtgekoeld hemelbed dat met minder stroomkosten toch een koele nachtrust garandeert. Daarmee bewerken ze de hotelmarkt in aangename oorden als Curacao, maar in Nederland vonden ze fabrikant Airborn die hun Evening Breeze verkoopt via de beddenspeciaalzaken.

Green Claim 

Op het eerste oog niet zo high-tech, maar wel bijzonder slim: een systeem waarmee gedupeerde luchtreizigers compensatie kunnen claimen. Vluchtnummer en datum invullen en klaar is Kees. Green Claim berekent binnen een paar seconden of je recht hebt op compensatie en neemt op no-cure-no-paybasis de juridische rompslomp rond de afhandeling uit handen. Wordt een claim gehonoreerd, dan gaat 75 procent naar de klant en 25 procent naar Green Claim. Van dat laatste percentage gaat een vijfde naar duurzame projecten. Het idee voor Green Claim ontstond tijdens een minor Entrepreneurship, waar Bart de Jonge zijn compagnons Tom van Bokhoven en Mario Wester ontmoette.

Improve Digital

Een lovebaby van ons: twee ondernemers die de online advertentiewereld van havert tot gort kennen, hebben een eigen platform gebouwd waarmee uitgevers hun advertentieruimte zelf kunnen veilen. Als Joëlle Frijters en Janneke Niessen hun zin krijgen, verschuift daarmee een beetje macht van de online advertentienetwerken naar de (grote) uitgevers, die al jaren in uiteenlopende stadia van bezorgdheid en paniek verkeren in de online wereld. Kapitaalverstrekker Van den Ende en Deitmers heeft in elk geval al geld gezet op een doorbraak van de nieuwe vorm van real time bidding.

Intrinsic-ID

Nog een Rising Star die wat ons betreft volop aandacht mag krijgen. Pim Tuyls opereert met Intrinsic ID namelijk op het snijvlak van hard- en software, met een kopieerbeveiliging voor chips. Dat is even belangrijk als onbegrijpelijk voor alfa's, maar wie weet dat Tuyls een gepromoveerde Philips-researcher was die met zijn idee een paar jaar terug een spin-out regelde, krjigt al wat meer gevoel voor het potentiële wereldsucces van zijn bedrijf. Een samenwerking met NXP draagt daar ook aan bij, en zijn investeerder  Prime Ventures verkocht al eerder voormalige Philips-pareltjes uit de portfolio: Liquivista en Silicon Hive.

ZF-pharma

Biotech-bedrijf ZF Pharma is op zijn zachtst gezegd een opmerkelijke combinatie van activiteiten: enerzijds ontwikkelt het een proces om snel nieuwe medicijnen te testen op hun werking. Maar daarnaast heeft het een methode ontdekt, waarmee palingen in gevangenschap in staat blijken zichzelf voort te planten. Dat was tot nu toe onmogelijk, waardoor ZF Pharma nog weleens wereldberoemd kan worden als leverancier van heerlijke palingen zonder nare bijsmaak.

Marvia

Jons Janssens, Steven van Wel en Arnoud Haverlag hanteren met Marvia de slogan 'Dtp wordt abc’. Het opmaken van drukwerk is nu nog een complex proces over vele schijven, Marvia belooft het make en managen van print simpel te maken. Een marketingmanager kan daardoor een campagne volledig online beheren zonder kennis van techniek of opmaak. Marvia draait nu voor ongeveer vijftig klanten, waaronder het self service advertentieportaal van de Telegraaf.

Qweery

Qweery zit in een steeds belangrijkere online niche: zoekgereedschap dat klanten van webshops helpt te zoeken, wat ze vinden. Andersom: de conversie van bezoek in deals wordt verhoogd dankzij de geavanceerde zoekmachine van oprichter Ramon Cohen de Lara. Een klant als webwarenhuis Fonq (ook een Fast50-snellerik) is enthousiast over de prestaties van Qweery, en onlangs sloot Cohen de Lara een mooie deal met een grote partij, die 1000 webshops uitrust met de techniek.

Savision

Dennis Rietvink en Douwe van de Voort lossen sinds 2006 performanceproblemen van klanten op die de hele kelder vol hebben staan met producten van Microsoft. Server, Exchange, SQP; Savision brengt grafisch in kaart wat er allemaal draait en hoe de datastromen verlopen. Een niche, maar wel een waarin het tweetal schittert: ze zijn de beste vrienden van Microsoft en scoren uitstekend in de VS. ook opmerkelijk voor zo'n jonge startup: ze hebben al Amerikaans management aangesteld, dat de klanten in de VS, Europa en Australië bedient.


SonicAngel

Crowdfunding al la Sellaband werkt redelijk, maar dat laatste bedrijf ging niet voor niets kopje onder. Bart Becks, in België wereldberoemd als gewezen ceo van Belgacom Skynet en Maurice Engelen, ex-producer, hanteren met SonicAngel een veel gezonder en hybride model: geld van fans is nog steeds welkom, maar sponsors als AB-Inbev, HP en SonyEricsson lappen ook bij om de artiesten een podium te geven. Bovendien hanteren de Belgen intelligente zoektechnologie om de buzz rond populaire bands te meten. "Achttien van de negentien bands die we zo hebben voorgesteld, hebben hun budget gehaald!" zegt Becks. Een platina album, 2 gouden singles, 5 top 10 hits; dat zijn inderdaad een betere succes scores dan die bij pionier Sellaband. SonicAngel heeft al een filiaal in LA, en er zijn deals in Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Gatewing

Luchtfotografie, dat is allang niet meer voorbehouden aan peperdure vliegtuigen met camera's in hun buik of uit het raam hangende fotografen. Sorry fotografen, partijen als het Belgische Gatewing kunnen het prima af met robotvliegtuigjes. De civiele verkenner van Gateway struint het aardoppervlak af en brengt die pijlsnel letterlijk in kaart. Rapid Terrain Mapping is niet langer voorbehouden aan Amerikaanse defensie, dankzij Maarten Vandenbroucke en zijn ingenieurs.

Luma International

Nog zo'n kanjer die wellicht in het vaarwater van d'n Ollanders van Marvia terecht kan komen: Luma heeft een Saas-platform voor sales en (field) marketing ontwikkeld, waarmee bedrijven hun uitingen kunnen maken, beheren en stroomlijnen. Luma heeft al vestigingen in Frankrijk en Silicon Valley. Wat ook voor ze spreekt: Loek van den Boog, ooit de Europese baas van Oracle,  is als commissaris aan boord. Hé, dat is er een van ons!

Jury beslist

Op 6 oktober beslist de jury, na een pitch door alle ondernemers, wie de Rising Star Award 2011 wint. “Bij deze eerste selectie hebben we gezocht naar bedrijven die de potentie hebben om op termijn als nummer 1 de Technology Fast50 binnen te stormen. Echte groeiparels dus,” aldus de juryvoorzitter Vincent Gravesteyn. Gravesteyn is ceo van the valley, een online bureau dat jarenlang in de Fast50 schitterde. Mede-jurylid Elderd Land is partner bij investeringsmaatschappij Gimv, het derde jurylid is Ann-Pascale Bijnens, directeur Tech Transfer UHasselt.

 

Lees ook:

 

>> Download de volledige Fast50-lijst (excel) <<

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.