Inmiddels kennen we sociale netwerken allemaal. Kosten dit soort netwerken enkel bakken met tijd of leveren ze ook directe verkopen op?
"Facebook is een social netwerk dat je gebruikt om in contact te komen en te blijven met vrienden, familie, collega's of anderen met dezelfde interesses. Je kunt dingen laten zien en delen met deze mensen. Denk aan foto's, filmpjes, vertellen wat je aan het doen bent, je favoriete muziek, etc." Dat schrijft Michel Willems, mede-oprichter van one-stop-webshop, op Sprout.nl.
Voordelen
Willems somt een flink rijtje voordelen op waar u als bedrijf mee uit de voeten kan. Zo bereikt u via Facebook mensen die behoefte hebben aan uw producten of diensten, kunt u een band opbouwen met bestaande en potentiële klanten, kunt een community rond uw merk, product of dienst opbouwen, andere informatie delen. En dit alles leidt weer tot directe verkopen. Maar hoe doet u dat? Willems geeft een driestappenplan.
Stap 1: Zet je persoonlijke Facebook profiel op
"Op je profiel geef je informatie over jezelf. Sommigen geven informatie over hun carrièrepad, anderen over hun interesses, hobby's bezigheden etc. Bang voor je privacy? Je kunt voorkomen dat onbekenden alles van je zien door alleen vrienden je profiel te tonen. Je maakt geen profiel voor je bedrijf. Daar heb je Facebook pagina's voor."
Stap 2: Zet je bedrijfspagina op
"De Facebook pagina's lijken op persoonlijke profielen, maar er zijn wat verschillen. Zo kunnen mensen fan worden zonder dat je daar toestemming voor geeft. Op je persoonlijke profiel moet je een vriendschapsverzoek goedkeuren. Wees gerust, het opzetten van een pagina is gratis." Nu kunt u allemaal acties en aanbiedingen doen via deze pagina.
Stap 3: Adverteer op Facebook
"Er zijn allerlei advertentiemogelijkheden op Facebook. Maar wil je alleen betalen als je bezoekers op je webshop krijgt? Inmiddels is Google Adwords echt niet meer de enige aanbieder van cost per click advertenties. Je kunt hier starten."
Klik hier om de uitgebreide tips op Sprout.nl te lezen.
Ook met Twitter kunt u uw voordeel doen. Klik hier om te lezen waarom en hoe.