Sportverenigingen zijn bezig zich te professionaliseren, meent Willem van Kralingen, een van de drie ondernemers achter Le Credit Sportif. “Daar hoort ook een professionele manier van betalen en registreren bij. In de meeste verenigingen is er weinig registratie en werkt het geldbeheer grotendeels op basis van goed vertrouwen.”
Een branche dus waar nog een flinke slag valt te slaan, en dat is precies waar Van Kralingen en zijn compagnons mee bezig zijn. Ze bedachten een kassasysteem dat de betalingen aan de registratie van verenigingsleden koppelt, waar geen contant geld meer bij komt kijken en dat buitengewoon eenvoudig te bedienen is. “Sportverenigingen leunen op vrijwilligers. Dan heb je geen tijd om de vader van een voetballend zoontje een uur lang uit te leggen hoe de kassa precies werkt.”
Het idee voor Le Credit Sportif kreeg het drietal eigenlijk zomaar in de schoot geworpen. “Mijn collega had een horeca-onderneming. Hij werd benaderd door een tennisclub, in eerste instantie voor sponsoring, want ze hadden snel geld nodig. Sponsoring konden ze niet krijgen, wel zijn we na gaan denken wat we voor ze konden betekenen.”
Cashflow
Dat resulteerde in de eerste stappen van de nieuwe onderneming. “Bij golfclubs is het heel normaal dat ieder lid een barfee betaalt. Dat zorgt meteen voor liquiditeit, maar het leek ons voor een tennisclub niet erg geschikt. We besloten dat we dit principe wel in het klein konden toepassen met opwaardeerbare betaalpassen.” Ook het registratie-element kwam hier om de hoek kijken: “Deze club had helemaal geen inzage in de exploitatie. Dat speelt bij heel veel clubs. Door betalingen aan administratie te koppelen maken we de horeca-inkomsten inzichtelijk.”
Volgens Van Kralingen zijn de besturen van sportverenigingen niet de makkelijkste klanten. “Besturen zijn erg voorzichtig met het nemen van beslissingen die ingrijpender zijn dan de dagelijkse gang van zaken. Ze krijgen immers iedereen over zich heen als blijkt dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen. Anderzijds: pakt een beslissing goed uit, dan worden ze erelid.”
Niettemin gaat het prima met de in januari 2009 officieel operabele onderneming. Dertig hockey-verenigingen maken inmiddels gebruik van het kassasysteem, ongeveer een tiende van het totaal aantal clubs. De ondernemers besloten onlangs hun salesactiviteiten uit te breiden naar de voetbal- en tenniswereld. “We verwachten voor het eind van dit jaar vijftig verenigingen van ons kassasysteem te hebben voorzien. Dan draaien we zo’n drie ton omzet dit jaar.”
De standaard worden
De ambities reiken natuurlijk veel verder. “Wij hebben nu het enige kassasysteem dat wordt gekoppeld aan de ledenadministratie. Duizenden verenigingen zijn geschikt om ons product te gebruiken. Het is dan ook onze bedoeling om de standaard te worden in deze specifieke branche.”
Van Kralingen won eerder dit jaar de KPMG Innovatieprijs, gekoppeld aan de Studentenondernemersprijs, waarvoor hij genomineerd was. ‘Dit bedrijf is vernieuwend, innovatief, maatschappelijk relevant en zeer creatief. Er is gedacht vanuit de gebruiker’, ronkt het jurycommentaar. Heeft die onderscheiding nog wat opgeleverd? “Het was zeker een fijn compliment. En het fijne aan deze prijs (gratis consultancy-uren van KPMG, red.) is dat je de uren nu mag opnemen, of over een jaar, of wanneer je maar wilt. Wij zijn nu nog even druk bezig met consolideren, maar in de toekomst gaan wij zeker nog met KMPG aan tafel zitten.”