In tijden van economische tegenwind hebben sommige bedrijven en topmannen de neiging naar buiten te kijken voor groei: het tij in de eigen branche zit tegen, resultaatverbetering is moeilijk. Maar volgens de consultants van Booz & Co moeten bedrijven zich nu juist richten op de eigen sector en de eigen business.
Volgens Thomas Stewart van Booz & Co moet elk bedrijf voldoen aan twee voorwaarden voor succes. "Elk oliebedrijf moet zich houden aan eisen ten aanzien van veiligheid en milieu; elk telecombedrijf moet betrouwbare netwerktechnologie ontwikkelen en onderhouden." Daarnaast moeten bedrijven op de een of andere manier uniek zijn. Disney, dat precies weet hoe het kinderen kan aanspreken, en Amazon, dat alles weet van online retail, zijn hiervan voorbeelden, aldus Stewart.
Ook als bedrijven die twee zaken voor elkaar hebben, heeft hun sector nog specifieke uitdagingen en kansen. In Strategy+Business hebben de Booz-consultants voor twaalf sectoren gekeken hoe bedrijven kunnen excelleren en hun resultaten verbeteren. MT zet de adviezen – een tikje wollig; het blijven consultants – even bondig op een rij: